Met ANP Expert Support geven we deskundigen en expertorganisaties een podium om inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied te delen met journalisten in de vorm van tekstuele quotes. Twee keer per maand lichten we op anp.nl een expert en zijn of haar expertise uit in de vorm van een interview.
Marian Thunnissen is één van deze experts. Ze is lector Dynamische Talentinterventies bij Fontys Hogescholen en expert op het gebied van leven lang leren, talentontwikkeling en loopbanen.
Welke ontwikkelingen in jouw vakgebied halen het nieuws?
Op dit moment is er veel nieuws over om- en bijscholing in het nieuws, vanwege de impact van de coronacrisis op de arbeidsmarkt. Ook de impact van deze crisis op thuiswerken en het welzijn van medewerkers zie ik terug in het nieuws. Heel wat anders dan eerst. Toen kwamen onderwerpen als krapte op de arbeidsmarkt, en schaarste aan docenten en zorgprofessionals regelmatig in het nieuws.
Wat gaat er volgens jou mis in de media?
Rondom omscholen is het geluid vaak eenzijdig. Niet iedere barman staat te springen om zorghulpverlener te worden. Ik mis vaak het werknemersperspectief en ik denk dat veel jongeren die nu op de arbeidsmarkt komen in de knel zitten. Die verhalen mis ik.
Heb je een verklaring voor het ontbreken daarvan?
Het beleid van de overheid is erg economisch, gericht op het draaiende houden van de economie en arbeidsmarkt. Als bijvoorbeeld werknemers niet meer nodig zijn, wordt er gekeken of zij naar een andere plek kunnen. Er is in de media minder oog voor de behoeften van de medewerkers en van de mensen die geen werk hebben, onder wie jongeren.
Speelt dat vooral nu tijdens de coronacrisis of daarvoor ook al?
De jongeren lijken van de een op andere dag vergeten te zijn, sinds de coronacrisis. Zij zijn heel kwetsbaar geworden, terwijl ze voor deze crisis heel gewenst waren. Voorheen waren bedrijven bezig met hoe je mensen binnenhaalt en hoe je ze vasthoudt. Nu lijken bedrijven niet meer om te kijken naar jongeren. Bedrijven zijn meer bezig met het inzetbaar houden van hun huidige personeel, of waar die mensen terecht kunnen als ze niet meer nodig zijn.
'Het zou ook leuk zijn als mensen die omgeschoold zijn, vertellen waar zij tijdens dat proces tegenaan liepen.'
'Het zou ook leuk zijn als mensen die omgeschoold zijn, vertellen waar zij tijdens dat proces tegenaan liepen.'
— Marian Thunnissen
Gebruiken journalisten wel eens een deskundige in jouw vakgebied waarvan jij het idee hebt dat die persoon helemaal niet deskundig is?
Ik denk wel dat journalisten vaak uitkomen bij dezelfde deskundigen. Ik zie nu bijvoorbeeld vaak dezelfde experts die rondom de arbeidsmarktproblematiek ondervraagd worden, maar het zou ook interessant kunnen zijn als een expert aan het woord komt die meer weer over loopbaanontwikkeling, omscholing in werk en werknemerschap. Het mag wel wat gevarieerder.
Wat voor verhalen zouden gemaakt kunnen worden over jouw expertises?
Verhalen waarin verschillende perspectieven gepresenteerd worden, voor meer nuance. Bijvoorbeeld een verhaal over iemand die werk zoekt, iemand die omgeschoold wordt, iemand uit het onderwijs en iemand uit het bedrijfsleven. Binnen Fontys Hogescholen proberen we dat ook samen met de praktijk op te pakken. Het zou ook leuk zijn als mensen die omgeschoold zijn, vertellen waar zij tijdens dat proces tegenaan liepen. Of verhalen over hoe onderwijsinstellingen omscholing aanpakken.
Waarom moeten journalisten jou benaderen bij nieuws over jouw vakgebied?
Het lijkt mij interessant om mee te denken over zo’n verhaal en wie je daarvoor zou kunnen spreken. Ik kijk vanuit het perspectief van talent en leren tijdens loopbanen. Dus journalisten zouden mij daarover kunnen spreken.