Anouk is communicatiemedewerker bij Stichting Centraal Museum. Als onderdeel van haar pr-aanpak benadert ze relevante media met persberichten. Ook houdt ze alle publicaties bij rondom de drie musea die onder Stichting Centraal Museum vallen. Om overzicht te houden gebruikt ze daar de ANP Business-producten Cision Communications Cloud en ANP360+ bij.
- Organisatie: Stichting Centraal Museum, >50 medewerkers
- Wie: Anouk, Corporate communicatiemedewerker
- Wat: Cision Communications Cloud®, ANP 360+
- Hoe/waarom: Persberichten versturen, perslijsten bijhouden, mediamonitoring, daily alerts
- Wanneer: Gebruikt de platforms meerdere keren per week en verstuurt > 12 persberichten per jaar.
Stichting Centraal Museum is de overkoepelende naam voor zowel het nijntje museum, het Rietveld Schröderhuis en het Centraal Museum Utrecht. Dat laatste is het oudste stedelijk museum van Nederland. Anouk legt uit: “We willen de blik van de bezoeker verruimen met kunst en cultuur.”
Als corporate communicatiemedewerker heeft Anouk geregeld journalisten aan de telefoon over nieuwe tentoonstellingen. Ook schrijft ze persberichten en houdt ze bij wat er over het museum wordt geschreven. Ten slotte is ze bezig met de zichtbaarheid van de musea, bijvoorbeeld via social media.
Persberichten over nieuwe tentoonstellingen
Anouk heeft een duidelijke aanpak bij elk persbericht: “Ik schrijf het bericht aan de hand van goedgekeurde teksten en laat het lezen door alle betrokkenen, zoals de directie, kunstenaars of de conservator. Als zij akkoord zijn, plan ik het in, en stuur ik het uit.” Ze gebruikt hierbij het Cision Communications Cloud-platform, omdat ze daarin gebruik kan maken van een uitgebreide database aan mediatitels en journalisten. Ook die uit het buitenland.
“Het is essentieel dat ik een persoonlijke band opbouw met de pers”
“Het is essentieel dat ik een persoonlijke band opbouw met de pers”
“De persberichten en mailings gaan voornamelijk over nieuwe tentoonstellingen die op de planning staan. Dat doen we een tot vier keer per maand, zeker twaalf keer per jaar. Verder benaderen we onze doelgroepen met dezelfde onderwerpen ook via de website, social media en advertenties”, zegt Anouk.
Contact met de juiste media
“Er is steeds minder aandacht voor kunst en cultuur in de media”, merkt Anouk op. “Het is daarom essentieel dat ik een persoonlijke band opbouw met de pers en weet wie ik voor bepaalde onderwerpen moet benaderen.” Het Centraal Museum maakt daarom gebruik van de journalistendatabase in het Cision Communications Cloud-platform. Anouk houdt in het platform Nederlandstalige en internationale perslijsten bij en verstuurt de persberichten via het platform naar die medialijsten.
“Ik vind de samenwerking prettig vanwege de fijne en snelle support.”
“Ik vind de samenwerking prettig vanwege de fijne en snelle support.”
Publicaties en resultaten
Anouk gebruikt het Cision-platform voor meer dan persberichten: “We houden het nieuws en mediakanalen in de gaten voor de drie musea. Dus we monitoren het nieuws met drie verschillende zoektermen. Daar wil je overzicht in aanbrengen.”
Het team van Stichting Centraal Museum monitort op verschillende manieren. Allereerst is er de complete lijst aan mediapublicaties waarin het Centraal Museum is genoemd. Daarnaast is er een realtime statistiekenoverzicht. Daarin staat bijvoorbeeld de mediawaarde van de publicaties, en het aantal mentions. En het team ontvangt elke ochtend de zogeheten daily alerts met een overzicht van nieuwe publicaties waarop ze monitoren. “Ik gebruik de platforms meerdere keren per week, meestal zelf en soms samen met collega’s. Ik vind de samenwerking prettig door de fijne en snelle ondersteuning. Die schakel ik in als ik niet weet hoe ik iets moet doen”, zegt Anouk.
Ook printmedia inzichtelijk
Het is tegenwoordig lastig om het complete medialandschap monitoren, inclusief printartikelen van kranten of tijdschriften. Bij veel Nederlandse content heb je te maken met licenties. Niet elk monitoringsplatform beschikt over de licenties om alle printmedia en onlinecontent achter een betaalmuur (of paywall content) te monitoren.
Met de Cision Communications Cloud monitoren gebruikers vooral wereldwijde media op de radio, televisie en openbare websites. Een mooie aanvulling daarop is het platform ANP360+, omdat daarin ook printartikelen achter de betaalmuur worden gemonitord. Anouk zegt hierover: “We hebben printartikelen nodig om de mediawaarde van ons pr-beleid te kunnen meten. We moeten ons namelijk verantwoorden bij onder andere de gemeente Utrecht. Daarom hebben we er een abonnement op ANP360+ bij genomen.”