Als woordvoerder van IVN Natuureducatie zet Marjolein van der Gaag ANP Expert Support in om meer aandacht in de media te creëren. Experts van IVN zijn hierdoor met hun quotes bij onder andere Linda, Weeronline en Vroege Vogels genoemd. Marjolein deelt haar ervaringen met het gebruik van quotes in de media. "Zij denken: iedereen weet dit al lang, maar de gemiddelde Nederlander kan waarschijnlijk geen tien boomsoorten uit elkaar houden."
ANP Expert Support staat los van de redactie, die onafhankelijk werkt.
Op welke manier kunnen IVN-experts een bijdrage leveren aan het medialandschap?
"IVN is een enorme organisatie, met meer dan 150 medewerkers en ruim 8.000 vrijwilligers. Zij hebben zoveel mooie verhalen, en zoveel kennis. Maar dat is soms ook lastig: onze experts weten van alles over dieren en de natuur, maar ze beseffen niet dat de meeste Nederlanders hier helemaal geen weet van hebben. De mensen in onze organisatie zijn donkergroen, die zijn diep gefocust op hun werk. Ik kom uit de journalistiek, dit is mijn eerste baan bij een natuurorganisatie, dus ik ben best een leek. Lichtgroen nog. Het handige daaraan is dat ik beter kan inschatten wat het grote publiek wel of niet weet. Ik vraag steeds: 'Hoezo dan?'"
Hoe heeft die positie als leek tot quotes geleid?
"Toen we een tijd geleden in een overleg zaten, was er op het terrein iemand met een bladblazer bezig. Een collega was daar enorm gefrustreerd over. Ik vroeg: 'Wat is daar nou zo erg aan?' Toen ging het balletje rollen. Ik had alleen de associatie met de herrie die zo’n bladblazer maakt, niet hoe slecht die dingen voor het milieu zijn. Dat heeft onze expert Maarten Bruns uiteindelijk in een quote opgeschreven."
Wat is er vervolgens met die quote gebeurd?
"Het is een van onze meest succesvolle toevoegingen aan Expert Support geworden. We deden een oproep om die vervuilende bladblazer in Nederland te verbieden, en die quote stond vrijwel meteen op de site van Vroege Vogels. En vervolgens werd Maarten opgebeld door een journalist van LINDA., die een interview met hem gepubliceerd hebben."
Is IVN al vaker via Expert Support opgepikt door de media?
"Ja, dat is al een heel aantal keren gebeurd. Soms wordt een quote rechtstreeks overgenomen, zoals het verhaal van Maarten over ijsvogels, dat we die veel zien vanwege de zachte winters. Die werd in z’n geheel overgenomen door Weeronline. Maar media gaan er ook op andere manieren mee aan de haal. Maarten is ook al een keer bij Dit is de Dag geweest op Radio 1, nadat hij iets had geplaatst over kerstbomen. En naar aanleiding van een quote van onze directeur Jelle de Jong over nationale parken heeft Vroege Vogels een heel radio-item over ons project ‘Natuur op recept’ gemaakt."
In hoeverre was dat wennen voor jullie experts, om geïnterviewd te worden?
"Ze doen het tot nu toe hartstikke goed in de interviews. Het enige moment waarop we even leken te schrikken was na een quote over de ruimte op schoolpleinen. Expert Vincent van der Veen schreef een gechargeerde quote, waarin hij zei dat kinderen daar evenveel ruimte hebben als een scharrelkip. Vervolgens deed EenVandaag een factcheck, waaruit bleek dat de kinderen de bewegingsruimte hebben van een vrije-uitloopkip in plaats van een scharrelkip. Maar uiteindelijk redeneerden we: zo heeft de quote wél geleid naar aandacht voor dat probleem."
Dus je hebt het gevoel dat Expert Support tot meer aandacht in de media heeft geleid?
"Ja, al is het natuurlijk lastig in te schatten hoeveel impact zoiets precies heeft. Journalisten zullen, en dat weet ik ook uit ervaring, vaak terugvallen op de bekende bronnen. In onze branche zijn dat organisaties als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Maar dankzij Expert Support hebben wij nu toch al een aantal keer aandacht gekregen. Zo’n quote wordt niet altijd overgenomen, maar media bellen toch vaak op wanneer we iets plaatsen. Je merkt dat journalisten het zien. Dus onze experts zijn enthousiast, denken al aan onderwerpen waarover ze quotes kunnen verzinnen. En bij de directie heerst ook het idee dat er reuring is, dat we genoemd worden."