Ronnie van der Linden begon op de afdeling client services bij ANP Pers Support en groeide door tot accountmanager op commerciële afdeling van het ANP, waar hij op dit moment bijna een jaar werkt.
“Door mijn studie Media, Informatie en Communicatie heb ik altijd al iets met media gehad. Niet gek dus dat ik bij het ANP ben gaan werken. Media is een brede term, de redactie van het ANP is grotendeels bezig met nieuws. Bij de commerciële afdeling zijn wij voornamelijk actief met wat nieuws voor klanten kan betekenen.”
Cultuur, recreatie en sport
“Cultuur, recreatie en sport zijn de branches die mij het meest aanspreken. Dat komt voornamelijk omdat dit onderwerpen zijn die ik naast mijn werk ook interessant vind. Ik help klanten die binnen deze branches werken. Ook automotive en de zakelijke dienstverlening hebben mijn interesse. Het is tof om bij verschillende bedrijven aan tafel te zitten en tot een goede samenwerking te komen.’’
Buiten de deur
“Als accountmanager zijn je hoofdtaken het bezoeken van potentiële klanten en het beheren van bestaande klanten. Je bent dus vaker buiten de deur dan op kantoor. Je staat continu met verschillende persoonlijkheden in contact. Ieder is uniek, qua zakelijke en persoonlijke behoeftes, maar ook qua communicatie. Dat zorgt voor diversiteit in mijn werk, en daar krijg ik energie van.”
''Eerlijkheid is een belangrijke kwaliteit van een accountmanager.''
''Eerlijkheid is een belangrijke kwaliteit van een accountmanager.''
— Ronnie van der Linden
Transparant en eerlijk
“Goed luisteren, begrip tonen, helder en transparant zijn: dat zijn belangrijke eigenschappen van een accountmanager. Ook eerlijkheid is een belangrijke kwaliteit. Hoe eerlijker je tegen een klant bent, hoe groter de kans op een toekomstige lange samenwerking. Wanneer een product niet de beste oplossing is voor een klant, geef ik dat gewoon aan.
Ik zeg altijd: je hebt een samenwerking met de klant. Je kijkt met zo’n samenwerking of je met het product of de dienst genoeg raakvlakken hebt om het probleem van de klant op te lossen. Het uiteindelijke doel is een langdurige samenwerking waar beide partijen tevreden over zijn.”
Inzicht in je bedrijf
“Steeds meer communicatieafdelingen van bedrijven willen inzicht krijgen in wat hun campagne of persbericht heeft gedaan. Met de media- of jaaranalyse helpen wij bedrijven in het krijgen van inzicht: welke media hebben het persbericht opgepikt, wat is er goed gedaan en wat kan de volgende keer beter. Daarnaast helpt analyse ook bij de verantwoording naar stakeholders om aan te tonen dat de afgesproken doelstellingen zijn behaald.
Onze mediamonitoring ANP360+ tool sluit hier goed bij aan en geeft bedrijven meldingen wanneer hun merk of andere opgegeven zoekwoorden in de media zijn genoemd. Dit is bijvoorbeeld handig in geval van crisismanagement. Zo ben je op de hoogte wat er over je gezegd wordt, voordat je de pers te woord staat.
Een andere uitdaging voor bedrijven is om de media, bedrijven en consumenten te laten zien dat zij de aangewezen partij zijn voor informatie rondom een specifiek thema. Het inzetten van nieuws, gemaakt door het ANP, is hier een goed hulpmiddel voor. Een mooi voorbeeld hiervan is hoe Essent met onze berichtgeving over duurzaamheid omgaat."
"Via mijn informatieplatform informeer ik mensen met diabetes type 1 over voeding, beweging en mindset."
"Via mijn informatieplatform informeer ik mensen met diabetes type 1 over voeding, beweging en mindset."
— Ronnie van der Linden
Mensen helpen
“In mijn vrije tijd beheer ik een informatieplatform voor mensen met diabetes. Ik heb zelf diabetes type 1 en via deze weg informeer ik andere diabetespatiënten over voeding, beweging en mindset. Ik doe dit sinds een jaar en ik ontvang veel positieve reacties. De bezoekers op mijn website blijven stijgen en ik heb sinds kort mijn eerste e-book, ‘Fit met Diabetes’, uitgebracht.
Een deel van de opbrengsten van mijn e-book geef ik aan een goed doel en het andere deel gebruik ik om mijn website te bekostigen en te verbeteren. De intentie van mijn informatieplatform is niet om geld te verdienen, maar om diabetespatiënten te helpen. Hierin zie je de koppeling met mijn werk als accountmanager terug; ik haal voldoening uit het helpen van mensen en het vinden van een oplossing bij een probleem.’’