Tip

Hoe pr-professionals AI inzetten voor hun werk

Hoe pr-professionals AI inzetten voor hun werk
Door Nana van Dijk · 01 Mar 2023

Kunstmatige intelligentie (AI) bestaat al vele jaren, maar de komst van generatieve tools zoals OpenAI’s ChatGPT en DALL-E 2 zetten de echte groei in gang. En zorgen momenteel voor het snel doordringen van de technologie in onze manier van werken. 

Voor mensen in de pr- en communicatiebranche zijn de boodschappen die je creëert met de beelden en woorden die je kiest van cruciaal belang. Dus als het op AI aankomt, stel je jezelf waarschijnlijk vragen als “Hoe moet ik het gebruiken?” en “Kan het me helpen om slimmer, sneller en effectiever te werken?”.

De kans is groot dat je al meer AI gebruikt dan je beseft. Veel mediamonitoringtools voor sentimentanalyse maken bijvoorbeeld gebruik van AI. En de mogelijkheden ervan nemen naar verwachting in de loop van de tijd alleen maar verder toe. Ben je enthousiast om ChatGPT en generatieve AI in je werk te gebruiken, dan vind je hier een aantal tips om te starten.

1. Maak kennis met generatieve AI-tools

Verdiep je voordat je begint in de soorten tools die er zijn en voor welke taken ze zijn ontworpen. Generatieve AI helpt je om tekst, afbeeldingen, video en audio te maken, allemaal vanuit het niets.

  • AI-tekstgeneratie: deze zijn gebaseerd op Large Language Models (LLM’s) en omvatten ChatGPT, Google Bard, Bing Chat, Jasper en Poe van Quora.
  • AI-afbeeldingen genereren: deze tools gebruiken natuurlijke taalaanwijzingen om afbeeldingen te maken en omvatten DALL-E 2, Midjourney, Stable Diffusion en Adobe Firefly.
  • AI-video en -audio genereren: Synthesia, Pictory en Kaiber kunnen video’s genereren zonder dat er camera’s, animatiesoftware of acteurs nodig zijn.

In dit artikel gebruiken we voornamelijk ChatGPT om onze punten te benadrukken, maar veel van deze tips zijn ook van toepassing op andere tools. Als je net begint met AI, dan zijn ChatGPT en vergelijkbare teksttoepassingen zoals Bard van Google en Bing Chat van Microsoft de beste plekken om te beginnen met experimenteren.

2. Bepaal wat je nodig hebt van AI

Het is belangrijk om jezelf af te vragen wat je precies wilt bereiken met AI. Analyseer je werklast en identificeer taken die repetitief of tijdrovend zijn.

  • Kan AI je misschien helpen bij het opstellen van persberichten, het schrijven van berichten op social media of het reageren op vragen van journalisten? 
  • Wil je AI inzetten bij het opstellen van berichten voor bijvoorbeeld crisismanagement? 
  • Of verwacht je bijvoorbeeld negatieve reacties van het publiek op problemen of gebeurtenissen? Dan kan ChatGPT je voorzien van context en voorbeeldboodschappen voor elke groep belanghebbenden

Rangschik vervolgens het gebruik van deze applicaties op basis van potentiële impact, integratiegemak en urgentie. Concentreer je bijvoorbeeld op taken met een hoog volume, zoals het maken van content voor social media. Voer in ChatGPT bijvoorbeeld een persbericht in en vraag om een reeks socialmediaposts als uitwerking van dat bericht.

3. De AI-hulpmiddelen testen en trainen

Prompts zijn fundamenteel voor generatieve AI. Promts zijn de instructies of vragen die je aan ChatGPT geeft om een antwoord te krijgen. De kwaliteit van de antwoorden die je krijgt, hangt af van hoe goed je je vraag formuleert.

  • We moedigen het zeker niet aan om je persberichten door AI te laten schrijven. Je prikt namelijk snel door de schrijfstijl heen en de foutgevoeligheid van feiten ligt hoog. Maar het laten opstellen van een persbericht is een leuke test om mee te beginnen. Vraag de AI bijvoorbeeld om een persbericht op te stellen op basis van een aantal opsommingen van een nieuwe productlancering, een bedrijfsaankondiging of een bedrijfsinitiatief. 
  • Zorg ervoor dat je de informatie geeft die de AI niet heeft, bijvoorbeeld de naam van het product of de lanceerdatum. Als het eerste antwoord niet helemaal goed is, geef dan feedback om de AI beter te laten begrijpen wat er nodig is. 
  • Je kunt extra context geven, of richtlijnen geven over toon en lengte, en zelfs vragen om een citaat van een specifiek persoon te genereren om op te nemen in het bericht. Maar let dus op dat je de tekst vervolgens niet klakkeloos overneemt. Journalisten en zoekmachines prikken er snel doorheen wanneer je tekst wel volledig door AI is geschreven. Je kunt het meer zien als een tool om inspiratie op te doen, wanneer je zelf even vastloopt. Of om bijvoorbeeld nieuwe invalshoeken te vinden.
  • Een andere mogelijke toepassing is het samenstellen van posts voor op social media. Vraag ChatGPT om naar je bijschrift te kijken en het in te korten voor een specifiek aantal tekens voor Twitter. Of vraag om een aanpassing in toon of voice, voor een formeler LinkedInpubliek. 

In alle gevallen is het belangrijk duidelijk te zijn over de zakelijke en communicatieve resultaten die je probeert te bereiken. Dat leidt tot een beter resultaat voor elke specifieke taak. Vertel ChatGPT bijvoorbeeld dat je het aantal clicks of shares van een bepaalde post wil verhogen om meer verkeer naar een specifieke website te sturen. En vraag om suggesties.

Dit is een iteratief leerproces voor de AI, dus het gaat waarschijnlijk met vallen en opstaan. Naarmate je je verzoek verfijnt, begrijpt de AI je specifieke behoeften beter. Probeer daarom je verzoeken in lijn te houden met de ‘conversatie’ met de AI. Als je de AI een nieuwe en ongerelateerde taak wilt geven, begin dan een nieuw gesprek.

4. Neem AI op in je workflow

Naarmate je meer vertrouwd raakt met AI, is het makkelijker om het direct in je workflow te integreren voor specifieke taken. Denk bijvoorbeeld aan het samenstellen van persberichten, het schrijven van bijschriften voor social media of het opstellen van blogberichten.

Je kunt de effectiviteit ervan meten, dus kijk bijvoorbeeld hoeveel tijd je bespaart en of de kwaliteit van je eerste concepten is verbeterd. Heb je een benchmark voor hoe lang het duurt om een persbericht van een lege pagina naar distributie te krijgen? Meet dit proces van begin tot eind met AI en als je het einde sneller bereikt, is dat een goede indicator van de effectiviteit.

Als je merkt dat AI een grotere positieve impact heeft op bepaalde taken, richt het gebruik dan op die taken om te zien of je er nog meer voordeel uit kunt halen. Als je eenmaal het maximale uit ChatGPT haalt, kun je tijd vrijmaken voor creatiever of strategischer pr- en communicatiewerk.

Het is echter belangrijk om te onthouden dat tools als ChatGPT niet alleen tekstgeneratoren zijn. Ze hebben ook verstand van communicatieprincipes en best practices.

ChatGPT is zich net zo goed bewust van het raamwerk van vier modellen van Grunig en Hunt als van de Barcelona Principles van meting en evaluatie. Het is dus in staat om strategieën en plannen op te stellen als je het vraagt om deze principes te volgen. Of zelfs om je eigen strategieën te evalueren tegen deze kaders met scores en suggesties voor verbetering. Dit werkt zelfs als je je eigen interne raamwerk hebt – geef dat gewoon als context in de prompt. Je hoeft het alleen maar te vragen.

5. Blijf op de hoogte van alles wat met AI te maken heeft

AI is een snel veranderende technologie en generatieve tools zoals ChatGPT staan nog in de kinderschoenen. Volg de laatste updates van OpenAI, Google (voor Bard) en Microsoft (Bing Chat) om te zien welke nieuwe functies er zijn. En hou in de gaten hoe deze jouw werk ten goede kunnen komen, of hoe het privacy- en beveiliging kan verbeteren.

Met ChatGPT kun je bijvoorbeeld chatgeschiedenis en -training uitschakelen, wat we aanraden als je met gevoelige gegevens werkt. Natuurlijk raden we je ook aan om nooit vertrouwelijke klantinformatie of persoonlijke gegevens te uploaden, tenzij je daar toestemming voor hebt.

Er zijn ook veel webinars, forums en online bronnen om je een frisse kijk op de technologie te geven. En waar je ideeën opdoet over toepassingsmogelijkheden voor jouw werk. Een van de uitdagingen van AI is de enorme hoeveelheid toepassingen om uit te kiezen. Als je overweldigd wordt door de opties, raden we je de lijst met de populairste toepassingen van Future Tools aan.

Dit zijn slechts een paar eerste richtlijnen voor hoe pr- en communicatieprofessionals aan de slag kunnen met AI. Je relatie met AI ontwikkelt zich naarmate de technologie zich verder ontwikkelt. Dus reken maar dat de komende jaren nog meer manieren duidelijk worden om AI in je voordeel te gebruiken.

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden