Tip

Wanneer een persbericht versturen?

Wanneer een persbericht versturen?
Door Nana van Dijk · 15 Jan 2023

Heb je nieuws of wil je de naamsbekendheid van je merk of organisatie vergroten, dan is het versturen van een persbericht een goed idee. Door het versturen van een persbericht aan verschillende relevante redacties en mediacontacten, vergroot je de kans dat jouw nieuws onder een groter publiek bekend raakt. 

Heeft je organisatie deskundigheid in huis, dan kun je er ook voor kiezen om met die deskundigheid samen met ons team in te haken op actuele kwesties middels een expertquote. Wij hebben een directe lijn naar de media. En jouw expertise wordt zo tentoongesteld en veelal opgepakt door de media.

Toch staat of valt het succes van jouw persbericht of expertquote met de mate waarin het door journalisten en redacties wordt overgenomen.

In dit artikel geven wij je tips over de gelegenheden die het meest geschikt zijn voor een persbericht of expertquote. Aangevuld met praktische tips die je helpen bepalen wanneer je een persbericht of expertquote idealiter verstuurt.  

7 tips over wanneer je een persbericht verstuurt

Als je je persbericht af hebt, dien je het te versturen naar relevante journalisten en mediacontacten. Maar wat is het beste moment om persberichten of expertquote te versturen? Dit hangt van diverse factoren af, maar door de volgende tips op te volgen, vergroot je de kans van slagen.

1. Verstuur nieuws

Over het algemeen is er veel aanbod van persberichten, wat de vraag overstijgt. Dit betekent ook dat redacties de journalistieke criteria streng handhaven. Zodoende is het belangrijk om daadwerkelijke nieuwswaarde te bieden, wat journalisten overtuigt van de meerwaarde voor hun publiek.

Maar wat is dan nieuws?

Voordat een redactie van een mediakanaal een persbericht of een expertquote overneemt en publiceert, controleren zij of het bericht van voldoende nieuwswaarde is. Als een redactie ervoor kiest het nieuws over te nemen, verwerken zij het tot een eigen artikel. Bijvoorbeeld door op basis van eigen bronnen extra context aan het verhaal toe te voegen, waarna lezers van het nieuwsmedium het kunnen lezen.

Het kiezen van je onderwerp en de insteek is dan ook heel belangrijk voor het succes van je pr-inspanningen. Onderwerpen die erg geschikt zijn voor het versturen van een persbericht zijn:

  1. Evenementen.
  2. Personeelsnieuws (bijvoorbeeld een nieuwe executive of directielid, een promotie, iemand die de pensioengerechtigde leeftijd behaalt, nieuwe personeelsdoelstellingen, erkenning van het levenswerk van een medewerker).
  3. Nieuws over of innovatie van producten of services (bijvoorbeeld een nieuw product, een boeklancering, een wijziging van een merknaam, een nieuwe feature of service of een samenwerking met een partner).
  4. Originele inhoud (bijvoorbeeld onderzoeksresultaten).
  5. Bedrijfsgroei (bijvoorbeeld de opening van een nieuw filiaal, het vieren van een jubileum, een overname of herstructurering of een verhuizing).
  6. Erkenning (bijvoorbeeld het winnen van een prijs).

Een expertquote is een reactie op het nieuws

Een expertquote daarentegen is echt een reactie op het nieuws, waarmee je de deskundigheid van de expert(s) binnen je organisatie tentoonstelt en deelneemt aan het actuele gesprek. De onderwerpen bij expertquotes hangen dus voornamelijk af van actualiteiten.

2. Kies zorgvuldig je verzenddag, maar vermijd het einde van de nieuwsweek

Een persbericht heeft de meeste kans om gepubliceerd te worden als er niet te veel nieuwsconcurrentie is. De meeste organisaties versturen hun persberichten op de maandag en dinsdag, aan het begin van de werkweek. Het voordeel daarvan is dat journalisten tijd hebben om het nieuws uit te werken. Maar de nieuwsdichtheid is ook hoger, dus je moet meer opvallen. 

Het bericht versturen op een woensdag of donderdag heeft als voordeel dat het rustiger is wat nieuws betreft. Richting het einde van een nieuwsweek is de kans op een publicatie verreweg het kleinst, zeker op vrijdagmiddag. Hierbij is er namelijk geen tijd meer voor journalisten om het bericht te bespreken en beoordelen, waardoor het op de stapel belandt.

Ook kun je het versturen van een persbericht beter uitstellen als er een onverwachte, maatschappelijke of schokkende gebeurtenis optreedt. Alle media hebben dan vooral aandacht voor deze gebeurtenis en jouw nieuws sneeuwt onder.

Een expertquote stel je juist niet uit

In het geval van een expertquote is dit juist een uitgelezen moment om, mits relevant voor de expertise binnen jouw organisatie, in te haken op het actuele gesprek omtrent de gebeurtenis.

Hoe dichter de expertquote op het nieuws zit, hoe groter de kans is dat media de quote gaan gebruiken voor hun berichtgeving over dit onderwerp. Hierbij is het dus niet nodig om te wachten op het ideale tijdstip of de beste dag van de week om de quote te delen. 

Sommige expertquotes hebben minder urgentie. Bijvoorbeeld quotes die reageren op een nieuwstrend die al wat langer het nieuws beheerst. Denk hierbij aan onderwerpen als de krapte op de arbeidsmarkt of inflatie. Voor deze quotes kan je overwegen om ze in te plannen.

Het begin van de werkweek kan een gunstig moment zijn om een expertquote te plaatsen. Op deze manier hebben journalisten meer tijd om er wat mee te doen. Een nadeel hiervan is dat aan het begin van de week de nieuwsdichtheid groter is. Er zijn meer berichten om mee te concurreren. 

Een afweging kan zijn om de quote daarom op een rustiger moment als de woensdag of donderdag te publiceren. Een quote op vrijdagmiddag heeft de kleinste kans om gebruikt te worden. Op vrijdag is er vaak geen tijd meer voor redacties om de inhoud te bespreken. 

Soms is het verstandig om even geduld te hebben met het delen van de expertquote. Het is dan verstandig om te wachten tot een nieuwsgebeurtenis langskomt waar je het aan kunt koppelen. Maar nog beter is om de expertquote dan te herhalen. Door het te herschrijven met de nieuwe aanleiding, recycle je het eigen verhaal nog een keer en vergroot je het bereik.

Bij twijfel staat ons team van Expert Support altijd klaar voor advies. 

3. Bereikbaarheid woordvoerder

Verstuur je persbericht of expertquote alleen als de contactpersoon of woordvoerder daadwerkelijk bereikbaar is. Dit gaat eigenlijk vaker dan gedacht mis. Vermeld bij de contactgegevens ook een mobiel nummer, zodat journalisten die de moeite nemen om contact te zoeken, niet het hele telefoonmenu door moeten lopen voordat ze de juiste afdeling te pakken hebben.

Bied voldoende ondersteuning aan de woordvoerder om vragen van journalisten te beantwoorden. Zeker als er veel media-aandacht vrijkomt naar aanleiding van het nieuws, is het goed een plan te hebben om alle interesse in goede banen te leiden.

4. Maak het de journalist makkelijker

Een journalist wil nieuws uiteraard graag zo snel mogelijk te horen krijgen. Toch kan het af en toe helpen om ruim voor de deadline het persbericht uit te sturen. De redactie heeft namelijk ook tijd nodig om het persbericht tot een echt nieuwsbericht te verwerken dat geschikt is voor publicatie op hun eigen kanaal.

Daarnaast vergroot je jouw kansen op een publicatie door het werk voor de redactie te vergemakkelijken door een professioneel persbericht te (laten) schrijven. Hierdoor zijn journalisten veel minder tijd kwijt aan het verwerken van je bericht. Tevens straalt het professionaliteit uit.

Heb je hier interesse in? Neem dan direct contact met ons op voor het schrijven of redigeren van een persbericht.

5. Denk goed na over een embargo en overweeg het bericht erna te versturen

Een andere tip om het succes op publicaties te vergroten is om het persbericht te versturen nadat een eventueel embargo vervallen is. Een embargo is een verzoek aan de media of pers om voor een bepaalde datum niet over een onderwerp te publiceren.

Zo hoop je te voorkomen dat bepaalde gevoelige informatie te vroeg naar buiten komt via de media. Een embargo vervalt zodra de beschermde informatie beschikbaar is via een andere bron.

Door een persbericht na het vervallen van een embargo te versturen, voorkom je dat een persbericht op de stapel belandt en wordt vervangen voor actueler nieuws. En zo uiteindelijk helemaal geen aandacht meer krijgt.

Twijfel je nog over de inzet van een embargo? Lees meer over embargo of exclusiviteit: doen of niet doen?

6. Verstuur je bericht niet op hele en halve uren

Vermijd ook verzending van je persbericht of expertquote op precies het hele en het halve uur. De concurrentie van andere berichten op die tijdstippen is vaak hoger. Kies liever een tijd als 9.45 uur bijvoorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat je een persbericht het beste tussen 10.00 uur ’s ochtends en 14.00 uur ’s middags verstuurt, omdat de redacties in dit tijdsbestek de meeste berichten lezen.

Daarnaast verstuur je je persbericht of expertquote ook liever niet aan het einde van een werkdag, wanneer de kans op publicatie erg klein is.

7. Verstuur in pruimentijd

Heb je vooral links nodig naar je site en gebruik je daar een persbericht voor, dan kun je overwegen om je bericht te versturen in een relatief rustige nieuwsperiode: de pruimentijd. In de zomerperiode zijn veel mensen (dus ook journalisten en redacteuren) op vakantie. Dagbladen leveren in die weken vaak een kleinere krant met minder katernen.

Omdat het in deze maanden rustiger is in de hele samenleving, is het nieuwsaanbod ook lager. De kans dat jouw bericht wordt opgepikt is daarmee iets groter dan in andere periodes in het jaar.

Een andere manier om links naar je website te verkrijgen is linkbuilding. Via ons netwerk hebben we toegang tot meer dan 100.000 partnerwebsites, waar je persbericht of expertquote, indien passend bij de website op doorgeplaatst kan worden. Dit is kan super waardevol zijn voor de SEO van je persbericht en je merk. Als meer sites naar jouw site linken, neemt de betrouwbaarheid en autoriteit van jouw domein namelijk toe en komt je site hoger in de zoekresultaten zoekmachines zoals Google. 

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden voor het versturen van persberichten, linkbuilding via onze partnerwebsites, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Neem contact op met ANP Business. Bel 070 41 41 300 of mail naar business@anp.nl.

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden