Als je actief bent in de wereld van marketing en public relations, is de term earned media waarschijnlijk niet nieuw voor je. Earned media verwijst naar de aandacht en exposure die een merk, product of persoon krijgt zonder ervoor te betalen. Gratis publiciteit dus. Lees welke soorten earned media er zijn en waarom het verstandig is om earned media altijd op te nemen in je communicatiestrategie.
Verschillende vormen van earned media
Earned media verwijst naar de aandacht en exposure die een merk, product of persoon krijgt zonder ervoor te betalen. Het is het tegenovergestelde van paid media, waarbij adverteerders betalen voor advertentieruimte. Er zijn verschillende vormen van earned media, waarvan mond-tot-oor-reclame één van de krachtigste is. Als mensen positief praten over een merk of product, creëert dit geloofwaardigheid en vertrouwen bij potentiële klanten.
Earned media kun je ook genereren door positieve recensies, persberichten, interviews in de media en virale content op sociale media. Dat is waardevol omdat het afkomstig is van derden en niet direct beïnvloedbaar is door het merk zelf.
8 redenen om earned media in te zetten
Als journalisten of andere influencers jouw merk, product of boodschap noemen in kranten, in talkshows, op fora of op social media, spreek je dus van earned media: gratis publiciteit.
Hier sommen wij acht redenen op waarom je earned media bovenaan je communicatiestrategie moet zetten:
1. Betrouwbaarheid
Je doelgroep vertrouwt earned media over het algemeen meer dan paid media omdat er niet door een organisatie met bepaalde belangen voor is betaald. Een onafhankelijke publicatie door journalisten of influencers is het bewijs dat ze betrokken zijn bij je merk.
Idealiter bewijst de publicatie dat het medium in je merk, dienst of product gelooft. Dit heeft meer impact op je reputatie en bekendheid dan betaalde media. Dit sociale bewijs beïnvloedt aankoopbeslissingen, vooral in het tijdperk van sociale media en influencermarketing.
2. Langer en groter bereik
Earned media heeft meestal een langere levensduur en blijft langer relevant dan betaalde reclame. Mensen delen earned media vaker dan betaalde reclame, waardoor het een groter bereik heeft.
3. Lagere kosten
Earned media is gratis, terwijl je voor paid media moet betalen. Het verdienen van aandacht kost meestal wel iets, zoals bijvoorbeeld tijd. Maar als je het goed doet, is dat goedkoper dan adverteren.
4. Waardevolle relatie met je doelgroep
Earned media geeft je doelgroep sneller een aanleiding om zelf ook te praten over jouw merk of product. Als je daar bijvoorbeeld op social media op de juiste manier op reageert, heeft dat een positief effect op je reputatie en leer je je doelgroep beter kennen.
5. Beter contact met media
Je kunt natuurlijk adverteren in de krant die jouw doelgroep leest. Maar als je inhoudelijke content deelt met dat medium zoals een persbericht, expertquotes of video’s, dan voeg je echt iets toe aan de berichtgeving.
Zo kun je ook weleens persoonlijk contact leggen met journalisten en het contact warm houden. Dan wordt de stap om nog eens nieuws met deze journalisten te delen een stuk kleiner. Bovendien kennen de journalisten je dan en dat vergroot de kans dat zij jouw berichtgeving serieuzer nemen.
6. Gericht bereik en relevantie
Earned media is zeer doelgericht en relevant voor specifieke doelgroepen. Identificeer op strategische wijze mediakanalen of thought leaders waarvan het publiek overeenkomt met jouw doelmarkt.
7. Storytelling en betrokkenheid
Earned media biedt de mogelijkheid om boeiende verhalen te vertellen op een aantrekkelijker en authentieke manier. Met interviews, reportages of testimonials maak je je merk menselijker en creëer je een emotionele band met je publiek. Dit leidt tot meer merkloyaliteit.
8. Crisis- en reputatiemanagement
Earned media speelt een cruciale rol bij het beheersen van crises en het opbouwen of herstellen van de reputatie van een merk. In moeilijke tijden kan een goed uitgevoerde pr-strategie een merk helpen om effectief te reageren en het verhaal onder controle te houden. Ook is het zo mogelijk het vertrouwen te herstellen. Dan moet je verhaal wel oprecht en transparant zijn.
Hoe genereer je earned media?
Het verdienen van media-aandacht vereist tijd, moeite en een sterke strategie. Het gaat erom dat je iets biedt wat de moeite waard is om over te praten. Dit betekent bijvoorbeeld dat je unieke producten of diensten aanbiedt, interessante verhalen vertelt of waardevolle informatie deelt.
Het monitoren en meten van earned media is ook essentieel om te bepalen hoe effectief je strategieën zijn. Door te kijken naar het aantal vermeldingen, het bereik en de sentimenten rondom jouw merk, krijg je inzicht waar verbetering mogelijk is.
Earned media: effectief marketinginstrument
Earned media is dus een krachtig en efficiënt marketinginstrument dat je idealiter in plaats van, of op zijn minst naast paid media inzet. Overweeg daarom altijd om een (flink) deel van je tijd en budget te besteden aan het bereiken en overtuigen van media, net als andere influencers.
Meer weten over een succesvolle earned media-strategie?
Hulp nodig om deze lessen in de praktijk te brengen? Van het versturen van persberichten die resultaat opleveren tot het meten van en rapporteren over de impact van pr: ANP Business kan je hierbij van dienst zijn. Neem direct contact met ons op!