Snel en geïnformeerd reageren op actuele ontwikkelingen in het nieuws? Dat kan met mediamonitoring. Met behulp van deze tool weet je precies waar, wanneer en hoe vaak er over jouw organisatie door nieuwsmedia wordt geschreven en gesproken. Naast kranten, magazines, vakbladen, radio, televisie en meer dan 4000 nieuwssites en blogs wordt ook Twitter in de gaten gehouden. Waarom? Dat leggen we in dit stuk uit.
1,2 miljoen actieve gebruikers
Laten we beginnen met wat cijfers. Onderzoeksbureau Newcom doet jaarlijks onderzoek naar het socialmediagebruik in Nederland. Er zijn in 2021 in Nederland 2,9 miljoen Twitteraccounts geregistreerd, 1,2 miljoen van die accounts worden dagelijks gebruikt. Het socialmediakanaal groeit nog steeds: het aantal Twittergebruikers groeide ten opzichte van 2020 in 2021 met 5%. Niet geheel onverwacht speelt de coronapandemie een rol in deze stijgende cijfers.
En wie zijn die Twittergebruikers dan precies? Uit hetzelfde onderzoek van onderzoeksbureau Newcom blijkt dat de meeste gebruikers op dit socialmediaplatform tussen de 20 en 40 jaar oud zijn. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn dit ook de leeftijdsgroepen die het meest actief zijn op social media in Nederland.
Het aantal Nederlandse Twittergebruikers groeit nog steeds: met 5% in 2021 ten opzichte van 2020
Het aantal Nederlandse Twittergebruikers groeit nog steeds: met 5% in 2021 ten opzichte van 2020
Waarom Twitter?
Het socialmediakanaal Twitter is laagdrempelig en zorgt voor razendsnelle communicatie. Mensen stellen er vragen, delen actuele kwesties, wisselen ervaringen uit, reageren op berichten en brengen deze onder de aandacht van anderen. Er wordt veel gedeeld, zoals blogs en artikelen, en er is discussie tussen journalisten, politici en opiniemakers. Dat levert nieuws op. Niet gek als je weet dat een kwart van de Twittergebruikers wereldwijd journalisten zijn. Daarnaast is uit onderzoek van Pew Research Center gebleken dat 74% van de Twittergebruikers het socialmediakanaal gebruiken om nieuws te consumeren.
Deze zogeheten influencers – dat zijn dus echt niet alleen jonge bloggers, YouTubers of Instagrammers – zijn personen, organisaties of instellingen die opinies of gedrag over actuele onderwerpen beïnvloeden. Maar juist journalisten, vloggers, politici en experts. Twitter is daarom een ideaal platform om influencers te volgen.
Het monitoren van Twitterinfluencers
Twitter is in principe openbaar en daardoor goed te monitoren. Bij meer afgeschermde platforms zoals Facebook en Instagram is dat lastiger. Daardoor is Twitter erg geschikt als nieuwsbron voor mediamonitoring. De volgers van een influencers en de personen met wie de influencers in contact is, bieden de mogelijkheid om in contact te komen met nieuwe mensen en levert nieuwe inzichten op.
Influencers zijn een goede informatiebron. Vaak zijn ze autoriteit in een bepaald vakgebied en geven ze handige verwijzingen naar belangrijke bronnen die je anders niet zo makkelijk vindt. Of ze geven tips die tot nieuwe inzichten leiden bij een onderzoek.
Ook voor marketingdoeleinden en voor reputatiemanagement is het interessant om influencers te volgen. Hun posts over en reacties op organisaties geven een goed inzicht in het sentiment van de berichtgeving. Zo kan er tijdig bijgestuurd worden.
Twitterinfluencers in onze mediamonitoringtool
Onze mediamonitoringtool ANP360+ bevat een selectie van toonaangevende Twitterinfluencers, geselecteerd door een team informatiespecialisten. De accounts zijn ingedeeld op onderwerpen zoals economie en financiën, kunst en cultuur, gezondheidszorg, Europa maar ook vakgroepen als journalisten, bekende Nederlanders en bloggers en vloggers.
Dagelijks voegen we nieuwe influencers aan onze mediamonitoringtool toe. De tool toont alleen de tekst van een bericht. Klik je door naar het originele bericht, dan zijn foto’s en filmpjes ook zichtbaar. Interessante tweets kunnen eenvoudig worden toegevoegd aan een nieuwsbrief.
Als gebruiker van ANP360+ influencers aandragen die voor jou belangrijk zijn? Ook dat is mogelijk. Dankzij de handige filterfunctie krijg je bovendien alleen de relevante influencers te zien. Zo bouw je met ons de perfecte collectie influencers en blijf je altijd op de hoogte. Ook is het mogelijk om een twitterfeed aan te maken; zoekvragen die permanent de tweets van vooraf geselecteerde influencers doorzoeken. Wanneer je voor deze feed notificaties aanzet, word je automatisch op de hoogte gebracht van tweets die over jouw onderwerp gaan.
Benieuwd naar de mogelijkheden van onze mediamonitoringtool ANP360+ voor jou?
Dank je wel voor je aanvraag. Een van onze collega's neemt zo snel mogelijk contact met je op.