Binnen de Rabo Online Bankieren-app hebben klanten realtime inzicht in hun beleggingen. Ze kunnen er monitoren, rapportages bekijken en beleggingen aankopen en verkopen. Naast deze praktische informatie is ook een goede en actuele nieuwsvoorziening erg belangrijk want op basis daarvan maak je de juiste keuzes. De nieuwste ontwikkeling in dit platform is daarom een objectieve nieuwsfeed van het ANP.
Rabobank voerde een onderzoek uit onder 300 beleggende klanten. In dit onderzoek konden beleggers een top drie doorgeven van de elementen die zij belangrijk vinden om direct te kunnen bekijken in het dashboard van Rabo Zelf Beleggen. Een van de meest genoemde elementen was "relevant nieuws".
Het onderzoeksresultaat bevestigde het inzicht dat beleggers meer gebruik zouden maken van een nieuwsoverzicht in de Rabo Online Bankieren omgeving, wanneer dit op een relevante manier aangeboden wordt. In een ander onderzoek gaven klanten aan dat zij (ook) via andere kanalen hun financiële nieuws ophalen. Daarbij gaven zij aan relevant financieel nieuws van Rabobank te verwachten. Dat dit in beperkte mate al aangeboden werd, was bij sommigen niet bekend.
Vernieuwd Rabobankportal met ANP-nieuws
Om klanten te voorzien in deze nieuwsbehoefte koos Rabobank om een vernieuwd nieuwsportal te lanceren, met het ANP als bron van de nieuwsvoorziening. Rabobank hecht er veel waarde aan dat het nieuws dat de klanten lezen ongekleurd is. Hans Graafland, productmanager Beleggen bij de Rabobank: "Objectief nieuws maakt het voor beleggers mogelijk om gefundeerde keuzes te maken."
Dit nieuws is zowel op desktop als in de Rabo Bankieren App te raadplegen.
"Objectief nieuws maakt het voor beleggers mogelijk om gefundeerde keuzes te maken."
"Objectief nieuws maakt het voor beleggers mogelijk om gefundeerde keuzes te maken."
— Hans Graafland, productmanager Beleggen bij de Rabobank
Op basis van de wensen van de Rabobank selecteerde het ANP actuele thematische feeds en nieuws per aandelensector met nieuwsberichten die al door de ANP-redactie gemaakt worden. Hierdoor kunnen Rabobank-klanten gemakkelijk de ontwikkelingen volgen binnen actuele thema’s als het coronavirus en kunnen klanten die geïnteresseerd zijn in specifieke sectoren, zoals gezondheidszorg of ICT, al het relevante nieuws hierover terugvinden.
Eén plek vol relevante en objectieve artikelen
Voor Rabobank is het vooral van belang dat zij beleggende klanten de middelen biedt om betere beleggingsbeslissingen te maken. Nieuws is daar een belangrijk onderdeel van.
Door dit op een betere en relevantere manier aan te bieden, wil Rabobank haar klanten ondersteunen in dit proces. Ook hebben klanten gemakkelijk toegang tot één plek vol relevante en objectieve artikelen, waardoor de nieuwsvoorziening uit verschillende bronnen niet meer nodig zal zijn.
Behoefte aan verdieping en inzicht
Het ANP levert inmiddels al ruim 10 jaar nieuwsdiensten aan de Rabobank. Tot nu toe werd er door de Rabobank met name nieuws bij het ANP afgenomen voor intern gebruik. Vanuit beide partijen was er behoefte aan verdieping en inzicht.
Graafland: "De objectiviteit die het ANP biedt, was voor Rabobank een belangrijke keuzefactor. Door onze krachten te bundelen, kunnen wij onze klanten nog beter van dienst zijn."
Thought leadership
De nieuwe portal is op 1 juni 2020 gelanceerd. Ook deze nieuwe portal zal zich continu blijven verbeteren, met als einddoel dat het nieuws van ANP wordt gecombineerd met de visiestukken vanuit de beleggingsexperts van de Rabobank. Die zijn nu nog op een aparte pagina terug te vinden. De combinatie van ANP-nieuws en visiestukken maakt het in de toekomst dat Rabobank haar strategie als thought leader nog meer waarmaakt en dat klanten daar direct positieve gevolgen van zullen ondervinden.