Case

Hoe Rozanne van Heiningen haar boek lanceerde en de media bereikte met een persbericht

Hoe Rozanne van Heiningen haar boek lanceerde en de media bereikte met een persbericht
14 Nov 2025

Rozanne van Heiningen droomde van een boek dat bewustwording zou creëren over vrouwen, seksualiteit en misbruik. Maar toen uitgevers afhaakten besloot ze zelf de regie te pakken. Via crowdfunding bracht ze haar boek in eigen beheer uit en schakelde ANP Business in om met een professioneel persbericht landelijke media te bereiken.

Dat leverde directe zichtbaarheid op: van een radio-interview tot een artikel in De Telegraaf. Haar case laat zien hoe je met doorzettingsvermogen, creativiteit en de juiste mediapartner zélf de weg naar lezers en publiciteit kunt openen. 

Over Rozanne van Heiningen 

Rozanne is schrijver, danseres en spreker met een onmiskenbare missie: het doorbreken van stiltes rondom misbruik en de manier waarop vrouwen en seksualiteit in onze samenleving worden neergezet. Vanuit haar eigen ervaringen in de wereld van showdance en persoonlijke worstelingen, schreef ze een indringend en filmisch boek dat niet alleen een verhaal vertelt, maar ook bewustwording wil creëren. Rozanne combineert kwetsbaarheid met kracht, en gebruikt haar stem om anderen te inspireren tot dialoog, reflectie en verandering.

Geen uitgever, wel een missie 

Rozanne schreef jarenlang aan haar boek, waarin glamour, showdance, een persoonlijk ontwikkelproces én het thema misbruik samenkomen. Haar doel was helder: bewustwording creëren over hoe vrouwen en seksualiteit in de samenleving worden neergezet.

Rozanne had al veel geïnvesteerd in coaching en manuscriptbeoordeling, en stond voor een keuze: wachten op een uitgever of zelf de regie pakken. 

Het persbericht is uiteindelijk naar 719 mediakanalen gestuurd in plaats van de 425 die ik verwachtte. Ik dacht: wow, jullie hebben echt je best gedaan voor mij!

Het persbericht is uiteindelijk naar 719 mediakanalen gestuurd in plaats van de 425 die ik verwachtte. Ik dacht: wow, jullie hebben echt je best gedaan voor mij!

— Rozanne van Heiningen, auteur Kracht van de spotlights

Crowdfunding en persaandacht 

Rozanne koos ervoor haar boek ‘Kracht van de spotlights’ uit te geven in eigen beheer. Via crowdfunding haalde ze het geld op om haar boek te laten drukken. Daarmee behield ze de vrijheid om haar verhaal te brengen zoals zij dat wilde.

Maar alleen een gedrukt boek was niet genoeg. Toen een andere auteur rond dezelfde tijd een boek over een showdanseres uitbracht, besefte Rozanne: nu moet ik mijn verhaal claimen. Via via kreeg ze het advies een persbericht uit te sturen. Zo kwam ze bij ANP Business uit, waar ze begeleiding kreeg om haar verhaal in een professioneel persbericht te gieten en te verspreiden. 

Op de dag van verzending werd ik gebeld door De Nacht is Zwart voor een interview. Toen dacht ik: wow, het begint! Een paar dagen later volgde een artikel in De Telegraaf.

Op de dag van verzending werd ik gebeld door De Nacht is Zwart voor een interview. Toen dacht ik: wow, het begint! Een paar dagen later volgde een artikel in De Telegraaf.

— Rozanne van Heiningen, auteur Kracht van de spotlights

Het bericht belandde bij 700+ redacties en mediakanalen. Rozanne combineerde dit met haar eigen inzet: een website, social media en zelfs een TikTok-video. 

Eerste stap naar landelijke bekendheid 

Het persbericht zorgde voor meer zichtbaarheid: Rozanne werd uitgenodigd voor een radio-interview bij De Nacht is Zwart en kreeg contact met De Telegraaf. Een paar dagen later plaatste De Telegraaf een artikel over haar verhaal. Kortom, de eerste stap naar landelijke bekendheid was gezet! 

Meer tips voor jou pr-strategie? 

Neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met je mee! 

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden