Wat verandert er precies voor onze klanten en hoe zien wij het ANP van de toekomst voor ons? We geven inzicht in de plannen.
De basis voor relevante content.
Nana van Dijk, marketing manager
Onze nieuwe website en visuele identiteit zijn een prachtige basis om het verhaal van het ANP beter te gaan vertellen. Samen met creatief bureau Vruchtvlees hebben we deze basis de afgelopen maanden neergezet: een spannend, leerzaam en soms ook lastig proces. We zijn heel trots op het resultaat: een frisse en duidelijke plek voor alle mooie diensten die het ANP biedt. Een plek waar je trots op bent, nooit meer weg wil of juist heel graag voor zou willen werken.
Vanuit onze website zullen we alle aspecten van dit bijzondere nieuwsbedrijf laten zien door middel van verhalen van collega’s, mooie klantcases en tips waar je echt iets aan hebt. Ook zullen we nog meer zichtbaarheid genereren op social media en daarmee onze liefde voor het feitelijke nieuws aanstekelijk maken.
Honderd miljoen foto's.
Bas van Beek, zakelijk directeur
ANP Foto en Hollandse Hoogte zijn samengegaan in 2019. Samen een miljoen publicaties in 2019. Samen bijna honderd miljoen beelden in een beeldbank. Samen dagelijks 100.000 nieuwe beelden in een beeldbank. Dat kan alleen maar samen met een geweldig team van redacteuren, fotografen, editors, marketing, order, sales.
Want de foto mag dan wel meer dan duizend woorden zeggen, de foto moet wel gemaakt, gevonden en geleverd worden voordat hij gepubliceerd kan worden. Alle uitdagingen om dit in goede banen te leiden zijn elke dag weer geweldig en inderdaad: uitdagend. Ons doel voor 2020; nog sneller, beter in kwaliteit, service en het leveren en tonen van foto en video aan een nog grotere markt.
Blij zijn met het ANP.
Kick Hoyng, commercieel directeur
Het commerciële team heeft er zin in en gaat in 2020 stevig aan de slag. Belangrijk is dat we er in ieder geval weer voor gaan zorgen dat onze bestaande klanten blij worden van de samenwerking met het ANP. Zo blij dat klant blijven eigenlijk een vanzelfsprekendheid is. Dat trekt dan weer nieuwe klanten aan, die we uiteraard van harte welkom heten. Zij profiteren dan ook van ons bestaande aanbod en de nieuwe innovaties die we met stevige regelmaat in 2020 gaan introduceren.
Meer weten? Wees welkom en kom langs, dan krijg je een rondleiding en laten we je kennismaken met alle ins en outs van het ANP.
Nieuwe systemen.
Mark Westerhoff, directeur tech en innovatie
Niets doen in IT is al snel achteruitgang. Ons landschap is de afgelopen jaren sterk gewijzigd en we draaien als bedrijf bijna helemaal in de "Cloud". Dat geeft ons betrouwbaarheid en schaalbaarheid maar zorgt er ook voor dat we meer tijd hebben voor zaken die belangrijk zijn voor de business.
Voor de redactie zijn we bezig met de introductie van een nieuw redactiesysteem, waarbij de nieuwsproductie en agendavoering beter geïntegreerd zijn. Ook werken we aan het omzetten van klanten naar meer flexibele distributievormen via API's.
Voor radio zijn we bezig met een nieuwe manier om de radiobulletins in elkaar te zetten en te distribueren. Foto gaat vol aan de slag met gezichtsherkenning en het extraheren van andere metadata uit de foto zelf. We werken daarnaast aan het meten van het gebruik van onze content. Ook ontwikkelen we verder aan ANP360+ en de nieuwsmanager van ANP Perssupport.
Datagericht werken.
Gert-Jan Strik, financieel directeur
Een van onze uitdagingen is datagericht werken. We moeten de juiste inzichten halen uit onze cijfers. Waar verdienen we ons geld en waar kunnen we groeien. Wat veel belangrijker nog is, wat wil de klant, waar is behoefte aan en hoe kunnen wij onze capaciteit het beste verdelen.
We gaan werken aan meer inzicht en feedback, zodat we veel actiever kunnen sturen. Dit moet het werken leuker maken en onze positie van het ANP veel sterker. Ik kijk uit naar alle mooie dingen die we nog met het ANP mogen doen.
Journalistiek als een service.
Leoni van de Schraaf, chef productiehuis
Elk bedrijf is tegenwoordig een mediabedrijf en dus kan elk bedrijf terecht bij het ANP. Met partnerships realiseren we een echte ‘1+1=3’: de focus van de klant, in combinatie met het vakmanschap van onze redactie, leidt tot een op maat gemaakte feed. Die stroom van onafhankelijk nieuws helpt bedrijven hun autoriteitspositie te verstevigen en van daaruit te groeien.
Steeds meer bedrijven zien de meerwaarde in van voor hun doelgroep relevant nieuws. Bij het ANP staan we ook in 2020 klaar met gedreven, kundige journalisten om die bedrijven precies te geven wat ze nodig hebben om hun bereik te vergroten.
Je gaat meer van ons horen.
Freek Staps, hoofdredacteur
De ANP-redactie staat altijd aan. 24 uur per dag, 7 dagen per week zijn we vanaf vier verschillende redacties aan het werk om de Nederlandse journalistiek betrouwbaar en accuraat nieuws te leveren.
We hebben een redactie voor economisch nieuws in Amsterdam, een redactie voor politiek in de Haagse perstoren, een Brusselse redactie en een centrale redactie in het WTC in Den Haag. Vanuit daar verzorgen we binnenlands-, buitenlands-, sport- en entertainmentnieuws. Ook hebben we drie studio's om de ruim zestig radionieuwsbulletins te verzorgen.
In 2020 gaat de Nederlandse journalistiek nog meer van ons horen. We laten weten welk nieuws we in onze agenda (dé Nederlandse nieuwsagenda) zien aankomen, we vertellen bij welke sportwedstrijden of persconferenties we aanwezig zijn en we houden media binnen enkele tellen op de hoogte wanneer er iets nieuwswaardigs gebeurt. Betrouwbaar nieuws, snel gebracht, en we beginnen met de feiten.
Toekomst in de breedte.
Martijn Bennis, algemeen directeur
Het ANP is al 85 jaar dé leverancier voor mediabedrijven als het gaat om nieuws: tekstberichten, de agenda en foto's.
Maar het ANP is inmiddels zoveel meer. Het ANP is het grootste fotobedrijf van Nederland met duizenden klanten in binnen- en buitenland. Het ANP is een van de grootste leveranciers van mediamonitoring-diensten en een top 3-speler op het terrein van persberichtendistributie.
In die breedte ligt de toekomst van het ANP. Het ANP ontwikkelt zich tot brede serviceverlener voor alle media- en communicatieprofessionals van Nederland. Vanuit de kern van snel, betrouwbaar en onafhankelijk nieuws, worden we een ondernemende, innovatieve en klantgerichte dienstverlener.