Artificial Intelligence (AI) in het communicatiewerkveld roept vaak twee uitersten op: fascinatie of scepsis. In een wereld waar de concurrentie soms groot is en snelheid essentieel is, kunnen AI-tools verleidelijk zijn om in te zetten voor contentcreatie. Maar is dat wel zo'n goed idee? En wat kun je leren van de journalistiek?
Bij ANP Business komen we dagelijks in aanraking met diverse soorten content, die bedoeld zijn om media of een specifieke doelgroep te overtuigen. Met de komst van bijvoorbeeld ChatGPT is het niet verrassend dat er steeds vaker content wordt aangeleverd die door AI is gemaakt. Maar hoe beïnvloedt dat de betrouwbaarheid van je content? En wat zijn de voor- en nadelen van het blind vertrouwen op AI?
"AI kan bepaalde patronen ontdekken die voor de menselijke copywriter of journalist niet makkelijk te herkennen zijn."
"AI kan bepaalde patronen ontdekken die voor de menselijke copywriter of journalist niet makkelijk te herkennen zijn."
AI-tools en hun voordelen
AI-tools zijn meer dan alleen een tijdelijke hype. AI-tools kunnen in enorm tempo grote hoeveelheden data verwerken en daar inzichten uit halen. AI kent meerdere voordelen, zoals:
- Snelheid - AI bespaart tijd, veel tijd. De technologie kan binnen een aantal seconden complete artikelen, blogs en andere verhalen genereren, wat voor contentcreatie veel voordelen oplevert.
- Kostenbesparing - Veel organisaties en afdelingen hebben te maken met strakke budgetten. En soms staan die voor het gehele jaar al vast. Met de hulp van AI kunnen bepaalde taken sneller en goedkoper uitgevoerd worden. Hierdoor ontstaat er ruimte in budgetten voor meer diepgaande of complexe projecten. Zo heb je niet direct een dure copywriter of redacteur nodig om al jouw content te schrijven.
- Data-analyse - AI kan bepaalde patronen ontdekken die voor de menselijke copywriter of journalist niet makkelijk te herkennen zijn.
- Personalisatie - Content kan eenvoudig en snel op maat gemaakt worden voor verschillende doelgroepen.
Maar missen we dan niet iets?
Precies, je voelt ‘m al aankomen. Een slim algoritme kan prima een grammaticaal correct artikel schrijven, maar missen we dan niet de menselijke touch, de nuance en het begrip? Content die door mensen wordt gemaakt heeft nog steeds bepaalde kwaliteiten die (nog) niet kunnen worden uitgevoerd door machines.
Als je in je content bepaalde bronnen wil aanhalen om jouw verhaal te onderbouwen, dan moet er niet alleen een tekst zonder taalfouten worden gemaakt. Het gaat ook om het kritisch onderzoeken van je bronnen. Deze rol kan niet volledig worden overgenomen door AI. Dat is hetzelfde in de journalistiek.
Een menselijke touch: onmisbaar
Een krant geschreven door ChatGPT, daar zitten wij Nederlanders nog niet op te wachten. Dat zegt tenminste Trouw. We vertrouwen het simpelweg nog niet. Het gaat niet enkel om het genereren van tekst of het simuleren van een 'stem' of tone of voice, zoals AI-tools doen. Wat AI-tools missen is het vermogen tot kritisch denken, ethische overwegingen, de subtiele gevoeligheden van culturele context, en de diepe empathie die voortkomt uit menselijke ervaringen. Deze elementen zijn essentieel voor hoogwaardige journalistiek en andere communicatie.
Experts – zoals journalisten en redacteuren – brengen niet alleen feitelijke kennis, maar ook diepgang, emotie en een culturele of politieke context die een machine niet kan ervaren. De machine heeft het namelijk niet bewust meegemaakt. Bovendien voegt de menselijke factor een extra laag van betrouwbaarheid en verantwoording toe aan de inhoud die wordt geproduceerd.
Dit betekent niet dat AI geen plaats heeft in de mediawereld. Integendeel, AI kan juist een waardevolle rol spelen in het automatiseren van routinetaken, het analyseren van data en zelfs als assistent bij het schrijfproces. Maar de uiteindelijke redactionele controle? Die blijft voorlopig stevig in handen van de mens.
"Wat AI-tools missen is het vermogen tot kritisch denken, ethische overwegingen, de subtiele gevoeligheden van culturele context, en de diepe empathie die voortkomt uit menselijke ervaringen."
"Wat AI-tools missen is het vermogen tot kritisch denken, ethische overwegingen, de subtiele gevoeligheden van culturele context, en de diepe empathie die voortkomt uit menselijke ervaringen."
Welke lessen kan jij hieruit halen?
Als we kijken naar de dynamiek tussen AI en journalistiek, kun je daar als tekstschrijver of marketingcommunicatieprofessional veel waardevolle lessen uit halen. Zo lukt het je nog beter om betrouwbare content te creëren met behulp van AI.
1. Gezonde balans tussen snelheid en kwaliteit
Redacteuren en journalisten zijn op zoek naar een goed evenwicht tussen snelheid en kwaliteit. AI kan in een waardevolle maar ondersteunende rol bijdragen aan beide. Dat geldt voor andere tekstschrijvers net zo. Het is belangrijk om efficiënt te werk te gaan, maar het is net zo belangrijk om je tekst te verfijnen en redigeren. Zo maak je echt impact met je tekst. Ga dus niet alleen voor snelheid; laat AI niet je volledige tekst schrijven. Gebruik het eerder als inspiratie en controle, en gebruik je eigen creativiteit en ervaring als belangrijkste bron. Met net dat extra beetje tijd voor de finishing touch zal jouw content goud waard worden, ook als AI je erbij heeft geholpen.
2. Raadpleeg kwalitatieve bronnen
Om de betrouwbaarheid van jouw content te verhogen, is het raadzaam om goede en controleerbare bronnen te gebruiken. Het gebruik van betrouwbare bronnen kan het verschil betekenen tussen een verhaal dat opgepikt wordt of juist genegeerd wordt. Het geeft jouw content autoriteit en onderscheidt zich automatisch van alle AI-content. AI gebruikt natuurlijk ook bronnen, maar die zijn door ons niet te controleren.
3. Blijf kritisch
Maak altijd gebruik van een beetje gezonde achterdocht. AI ontwikkelt zich in een razendsnel tempo. Als vakidioot moet je niet alleen up-to-date blijven van alle trends, maar zeker ook kritisch blijven op de beperkingen en gevaren die sommige tools hebben. Niet iedere tool helpt jou met het perfecte stukje betrouwbare content.
4. Zoek de perfecte mix
Het evenwicht vinden tussen het benutten van de voordelen die AI biedt, en het behouden van de menselijke kwaliteit in content is de sleutel tot succes. Zoek daarom voor jezelf de perfecte mix om eenvoudiger of sneller kwalitatieve content te creëren met behulp van AI, maar behoud zeker ook de ruimte om je eigen kennis en ervaring in te zetten. Zo houd je grip op de betrouwbaarheid van je content. In de journalistiek wordt ook gezocht naar een perfect evenwicht. Verschillende mediamerken hebben daar een leidraad voor opgesteld.
ANP Connect: verstuur betrouwbare berichten naar relevante media
Heb je content opgesteld en wil je via de juiste media jouw doelgroep bereiken? Met ANP Connect, het nieuwe pr-platform voor de marketing-, pr- en communicatieprofessional, is het mogelijk om jouw persberichten met een muisklik te versturen naar vrijwel alle Nederlandse redacties. Liever internationaal bereik? Verstuur het bericht dan net zo eenvoudig naar 170+ andere landen.
Je bericht komt zo van een betrouwbare afzender, waarmee je jouw bericht direct een voorsprong geeft. En het mooiste van alles? Je bereikt de journalisten die écht begrijpen voor welke doelgroep jouw verhaal relevant is. ANP Connect is ontwikkeld door ANP Business, dat los werkt van de ANP-redactie.