Case

Hoe Public Space Foundation via persberichten media-aandacht genereert

Hoe Public Space Foundation via persberichten media-aandacht genereert
Door Geneviève Muya · 25 Aug 2023

Denktank Public Space Foundation zet zich in voor actief burgerschap en maatschappelijke ondernemers. Lang bewoog oprichter, opiniemaker en auteur Steven de Waal weg van klassieke media richting online- en social media. Nu wil hij via persberichten weer contact maken met tv-, radio- en printmedia. De kennis en het distributienetwerk van ANP Business helpen hem daarbij.

Public Space Foundation is een denknetwerk dat zich inzet voor de bevordering van actief burgerschap en maatschappelijk ondernemerschap. Oprichter en voorzitter Steven de Waal: “De kern van de stichting is een private denktank die onafhankelijk kan opereren, onafhankelijk vooruit kan kijken, onafhankelijk thema's aan de orde kan stellen.”

Volgens Steven bestaat een denktank uit drie facetten. Allereerst is er een academische, intellectuele kant. Daarnaast is er het leiden van en deelnemen aan debatten en ten slotte probeert een denktank invloed uit te oefenen op de publieke opinie. “Daar komen jullie in beeld.” 

“We krijgen tips om persberichten korter en duidelijker te maken.”

We krijgen tips om persberichten korter en duidelijker te maken.

— Steven de Waal

Persberichten voor klassieke media

Het versturen van persberichten is een nieuwe strategie die de stichting heeft omarmd om tv, kranten en radio te bereiken. Lang lag de focus vooral op online. "Dus voor mij was het weer even wennen dat ik toch ook de traditionele media moet bedienen voor een volledige media- en persbenadering. En dat doe ik nu", zegt Steven. 

De stichting hoopt meer aandacht te genereren voor haar activiteiten. Dat doet ze door gebruik te maken van de diensten van ANP Business en door goed geschreven persberichten te versturen naar media. “Ik heb mezelf gedwongen om beter na te denken over het versturen van persberichten.” Steven vindt de ondersteuning van ANP Business waardevol.“Onze contactpersoon kent ons goed en denkt mee over kanalen, branches en mediatitels die voor ons interessant zijn. Ook krijgen we tips om korter en duidelijker te schrijven.”

Steven en zijn collega Marijke Dinissen nemen regelmatig deel aan de workshops van ANP Business. Steven volgt bijvoorbeeld ‘Opiniestukken schrijven’. Hij droeg vroeger veel bij aan verschillende publicaties, bijvoorbeeld met interviews, essays voor het FD of columns voor tijdschriften. De focus ligt nu meer op onlinepublicaties. “Ik probeer met opinieartikelen weer de klassieke media te bedienen. Daarom volg ik jullie workshop. En ik wil via jullie workshop leren of mijn eigen blogs inmiddels mediatechnisch worden herkend. En hoe mijn blogs onder pers meer aandacht trekken.” Marijke neemt deel aan de workshop ‘Korte teksten en koppen maken’. Ze hoopt daarmee betere feedback te kunnen leveren op de blog en betere redactie te doen op de website.

“Ik wil via jullie workshop leren of mijn eigen blogs inmiddels mediatechnisch worden herkend.”

Ik wil via jullie workshop leren of mijn eigen blogs inmiddels mediatechnisch worden herkend.

— Steven de Waal

Samen werken aan de berichten

Als voorzitter van de stichting speelt Steven een rol als opiniemaker, spreker en auteur. Ook stelt hij de persberichten op die de stichting verstuurt. Zijn collega Marijke is verantwoordelijk voor planning, controle en distributie van persberichten en websitebeheer. 

Het laatst verstuurde persbericht ging over het nieuwste boek van de stichting, over oplossingsrichtingen in de zorg. “Ik heb vaak de neiging om te veel te willen melden. Dus Marijke kijkt er dan met een objectieve blik nog eens naar. En het helpt ook heel erg om het voor te leggen aan ANP Business, omdat dat team er meer vanuit een journalistiek oogpunt tegenaan kijkt. Zo kunnen we onze persberichten verbeteren.” 

De laatste stap is het selecteren van geschikte journalisten voor de perslijst: “Het gaat in eerste instantie zelfstandig, maar we doen dat wel vaak in overleg met ANP. De journalistendatabase is iets anders ingedeeld dan dat wij gewend zijn. Onze thema’s, zoals  ‘burgerschap’ en ‘maatschappelijk ondernemerschap’ moeten we onderbrengen bij de thema’s zoals die door ANP Business zijn geformuleerd.”

“Het helpt ook heel erg om het voor te leggen aan ANP Business, omdat dat team er nog meer van buitenaf tegenaan kijkt.”

Het helpt ook heel erg om het voor te leggen aan ANP Business, omdat dat team er nog meer van buitenaf tegenaan kijkt.

— Steven de Waal

Een volledige persbenadering

Public Space Foundation gebruikt ook social media en de eigen website om haar doelgroepen te benaderen. "Ik deel regelmatig updates en inzichten op LinkedIn, waar ik een aanzienlijk aantal volgers heb opgebouwd, zo’n 6000", zegt Steven. De website fungeert als een belangrijk kanaal om informatie en berichten te delen en om interactie met de doelgroep te stimuleren. Ook stuurt de stichting een nieuwsbrief naar haar eigen bestand.

Steven sluit af: “Voor mij was het weer even wennen dat ik toch ook klassieke media moet zien te bedienen voor een volledige persbenadering. Maar dat doe ik nu. En we zijn heel tevreden over de samenwerking met ANP Business.”

Geneviève Muya
Geneviève Muya
genevieve.muya@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden