De Vastelastenbond informeert en adviseert consumenten over energiecontracten, verzekeringen, de WOZ, woningverduurzaming en meer. De onafhankelijke organisatie voor de consument is er al 18 jaar. Sinds begin 2023 maakt de bond gebruik van ANP Expert Support. Frank van de Ven, contentmarketeer bij de Vastelastenbond, vertelt waarom hij ‘fan’ is van ANP Business.
Organisatie | De Vastelastenbond, 20 medewerkers |
Wie | Frank van de Ven, contentmarketeer |
Expert | Directeur Dirk-Jan Wolfert |
Wat | ANP Expert Support, ANP Pers Support, ANP Realtime Nieuws |
Waarom | Meer naamsbekendheid krijgen |
Hoe | Versturen van persberichten en expertquotes naar media, kennis vergroten via adviesgesprekken, workshops en trainingen |
Wanneer | Zo vaak mogelijk, zo’n 30 berichten per jaar |
De Vastelastenbond is een onafhankelijke organisatie die consumenten informeert en adviseert over hun vaste lasten. Het is mogelijk om al je vaste lasten onder te brengen bij de organisatie. “Ons product is ontzorgen. Als mensen geen zin of tijd hebben om hun vaste lasten na te lopen, zoeken wij voor ze uit wat de beste optie is. Zo hebben zij een aanspreekpunt voor al hun vaste lasten.”
Sparren met team ANP Business
De Vastelastenbond neemt meerdere diensten en platforms bij ANP Business af. Via de ANP-app volgt Frank het laatste nieuws en met ANP Expert Support en de persberichtenservice bereikt hij de media. “We nemen het hele pakket af. Dat werkt erg fijn.”
Frank werkt nu zo’n 1,5 jaar bij de Vastelastenbond. Hij heeft een journalistieke achtergrond, vooral bij vakmedia. Frank noemt zichzelf ‘fan van ANP Business’: “Het is fijn dat je met het team van ANP Business kunt sparren. Dat mis ik soms omdat ik in mijn team de enige ben die geschreven content maakt. Ik wil bijvoorbeeld weten hoe ik een goed persbericht kan schrijven. Het ANP heeft daar een workshop voor. Zo krijg ik een nieuw perspectief.”
De kwaliteitscontrole van ANP Business is voor Frank belangrijk: “Niet elk bericht wordt zomaar naar media verstuurd. Ik ben het niet altijd eens met de feedback, maar er komen wel goede gesprekken uit.”
Meer naamsbekendheid door als expert op te treden
“We vinden het belangrijk om te laten zien waar we voor staan,” vertelt Frank. “Voordat ik hier werkte, had ik nog niet eerder gehoord van de Vastelastenbond, en ik ben vast niet de enige. Door als expert naar voren te treden, laten we zien dat we een betrouwbare consumentenorganisatie zijn. Daar gebruiken we ANP Expert Support voor.”
“Het is fijn dat je met het team van ANP Business kunt sparren.”
“Het is fijn dat je met het team van ANP Business kunt sparren.”
— Frank van de Ven – Vastelastenbond
Twee onderwerpen die op dit moment vaak in het nieuws zijn, sluiten goed aan bij wat de Vastelastenbond doet. “Over de WOZ wordt nog niet heel veel verteld, dus in dat gat zijn wij mooi gesprongen. We hebben ook expertquotes gemaakt over de energiemarkt: over vaste tarieven en variabele tarieven, en waarom een dynamisch contract minder verstandig is om af te sluiten.”
Vaker in de media
Een van de doelstellingen van Frank is om de expert vaker op televisie te krijgen. “We zijn erg blij met het onderwerp WOZ. We hebben daar veel persberichten en expertquotes over gestuurd. Toen is onze boodschap opgepikt door omroep MAX. Onze directeur Dirk-Jan Wolfert is uitgenodigd om in de studio te praten over het onderwerp. Heel goed dat we zo prominent aanwezig waren over de WOZ.”
“Laatst hadden we een persbericht verstuurd dat is opgepikt door De Telegraaf en door Radio 1. We liften mee op de goede naam van het ANP.”
Inhoudelijke content maken
Input voor content komt vanuit verschillende interne bronnen, zoals de directeur, een verzekeringsdeskundige of uit eigen onderzoek en peilingen. ”We hebben onder klanten die via ons bezwaar hebben gemaakt tegen hun WOZ-aanslag, een enquête uitgestuurd. En ons paradepaardje is het solvabiliteitsonderzoek. Daarvoor pluizen we elk jaar alle jaarcijfers van energiebedrijven uit om te kijken hoe ze ervoor staan. Dat onderzoek wordt veel bekeken, ook door de consument.”
“We liften mee op de goede naam van het ANP.”
“We liften mee op de goede naam van het ANP.”
— Frank van de Ven – Vastelastenbond
De Vastelastenbond verstuurt zo’n dertig keer per jaar persberichten of expertquotes. “Ik ben daar fanatiek in, zeker als er veel in het nieuws is, dan is het eenvoudig om de berichten te maken.” Elke maand krijgen alle Expert Support-klanten een maandoverzicht, met daarin de publicaties. “Het geeft een kick om te zien waar de quotes zijn opgepikt.”
Naast berichten gericht op media maakt Frank ook nog content die direct is gericht op de consument. Hij verstuurt nieuwsbrieven, maakt een podcast en er verschijnen elke week minimaal drie blogs. “Het lijkt misschien veel, maar er gaat geen dag voorbij zonder dat er iets gebeurt.” Ook plaatst hij soms advertenties op Facebook om de adviesdiensten van de Vastelastenbond bij de doelgroep te krijgen.
Op de hoogte blijven
“Nieuws om op in te haken vind ik vooral via het ANP,” vertelt Frank. “Ik gebruik de ANP-app met het ANP-nieuws en krijg van het Expert Support-team nieuwstips per mail. Ik let steeds vaker op het lokale nieuws. Om te kijken of we daar ook in genoemd kunnen worden. We zijn al een paar keer te gast geweest bij een lokale radiozender.”