Je staat op het punt een persbericht te versturen, maar hoe staat het eigenlijk met je perslijst? Is die compleet? Staan de juiste adressen erin en zijn de mediacontacten in de lijst niet verouderd? Met deze tips helpen we je een handje om een optimale perslijst samen te stellen.
Een perslijst is een lijst met contactpersonen bij verschillende mediabedrijven, zoals redacteuren en journalisten. Een optimale, up-to-date perslijst is een belangrijke voorwaarde voor het behalen van succesvolle media-aandacht. Je wilt tenslotte dat jouw nieuwsbericht door zoveel mogelijk relevante media wordt opgepikt.
1. Bepaal de doelgroep van jouw nieuws
Wat is de boodschap van je persbericht? Voor wie is jouw nieuws bedoeld? Duik in de doelgroep die je met je persbericht wil bereiken. Ga vervolgens na welke media je doelgroep gebruikt. Op deze manier bereik je via de juiste mediacontacten de doelgroep die jij wil aanspreken met je nieuws. Let op: het sturen van je persbericht naar een te grote groep kan ook irritatie bij de ontvanger opleveren. Niets is vervelender dan een persbericht ontvangen met een onderwerp dat geen enkele connectie heeft met jouw werkveld en interesse.
2. Welke informatie heb ik nodig voor mijn perslijst?
Voor het samenstellen van een goede perslijst heb je een aantal contactgegevens per mediacontact nodig. Deze kun je bijvoorbeeld verzamelen in een overzichtelijk excelbestand. Gegevens die niet mogen ontbreken zijn: de naam van het mediabedrijf, het soort media (bijvoorbeeld nationaal nieuws, lokaal nieuws, publieke omroep of radioprogramma), de voor- en achternaam van de redacteur/journalist, een e-mailadres, telefoonnummer en het bereik en de verschijningsfrequentie van het desbetreffende mediacontact. Plaats deze gegevens in kolommen voor een overzichtelijke lijst, die je op elk gewenst moment weer kunt aanvullen met nieuwe gegevens.
Handig om bij het toevoegen van nieuwe contacten (of het updaten ervan) de datum van de aanpassing achter het betreffende mediacontact in te vullen, zo weet je op een later moment nog precies wanneer je de aanpassing hebt gedaan.
"Stel jezelf altijd de vraag: wie is de doelgroep die ik met mijn nieuws wil bereiken."
"Stel jezelf altijd de vraag: wie is de doelgroep die ik met mijn nieuws wil bereiken."
3. Waar haal ik de contactgegevens voor mijn perslijst vandaan?
Goed, nu heb je bepaald welke media jouw persbericht moeten ontvangen en weet je welke contactgegevens je nodig hebt. Maar waar haal je deze informatie vandaan? De adressen van algemene redacties zijn vaak te vinden op de websites van de mediabedrijven. Deze vind je onder het kopje contact of in de colofon, vaak geplaatst in de footer van de website. Hetzelfde geldt voor printmedia, achterin het desbetreffende blad vind je vaak contactgegevens.
Naast algemene adressen zijn persoonlijke adressen erg waardevol voor een perslijst. Ongetwijfeld heb je zelf al een lijstje met relevante contactpersonen die je aan de lijst kunt toevoegen. Vergroot dit aantal door na te gaan welke redacteur of journalist bij welk medium voor jou het meest interessant is. Je kunt hen bijvoorbeeld via social media persoonlijk benaderen om te vragen om contactgegevens. Als jouw nieuws aansluit bij hun portfolio ontvangen ze je persberichten graag. Of je vraagt hun gegevens aan bij het medium waarvoor ze werken. En, tot slot, wat dacht je van relevante blogs, social media-influencers en andere websites? Als jouw nieuws geschikt is voor een bepaalde website, schroom dan niet om ook dat soort contacten ook mee te nemen in je perslijst.
4. Start klein en breid uit
Het zelf samenstellen van perslijst kost tijd, maar de tijd die je erin stopt zal uiteindelijk lonen. Begin je op nul? Start dan met een kleine lijst en breid deze langzaamaan uit. Ga bij het toevoegen van nieuwe contacten altijd even terug naar punt 1 uit deze lijst (wie is de doelgroep van mijn nieuws en bereik ik die via dit mediacontact). En vergeet niet: twintig waardevolle contacten in de lijst zijn veel meer waard dan een perslijst met meer dan honderd contacten die je amper tot niet kent.
5. En nu: de perslijst up-to-date houden
Misschien wel het belangrijkste: het up-to-date houden van je perslijst. In elke branche wisselen mensen van baan, zo ook in de media, waardoor een perslijst snel veroudert. Plan voor jezelf vaste momenten in. Zet bijvoorbeeld vier keer per jaar in je agenda dat je je perslijst moet controleren en ga dan na of je contactgegevens nog kloppen. Check bijvoorbeeld via LinkedIn of bepaalde redacteuren nog voor het medium werken. Daarnaast zijn algemene redactiegegevens natuurlijk ideaal om op te nemen in je perslijst, die zullen namelijk niet zo snel gewijzigd worden.