Vanaf begin augustus is de ANP fotowinkel de plek voor professionele fotoliefhebbers om kunstfoto’s te bestellen. Maar wat is de ANP fotowinkel precies en welk gezicht zit er achter de fotowinkel? Projectmanager Loredana Vulcano laat ons kennis maken met de nieuwe B2B-fotodienst van het ANP.
“Het idee voor de fotowinkel ontstond al een tijd geleden. ANP Foto - de fotonieuwsdienst van het ANP - heeft een rijke fotocollectie in beheer van meer dan 90 miljoen foto’s. Met naast actuele nieuwsfoto’s ook sterke portretten, beelden van sportwedstrijden, evenementen en historische foto’s. Veel van deze foto’s zijn prachtig voor aan de muur van een kantoor of leuk als origineel klantgeschenk."
Unieke verhalen vertellen
“De foto's uit de fotowinkel dragen een uniek verhaal. In de fotowinkel vertellen we deze verhalen. We bedienen de community van fotoliefhebbers met mooie verhalen zodat ze blij worden bij het lezen ervan. Daar krijg ik energie van.
Een recent voorbeeld van een fotoverhaal is die over het Holland Pop Festival. Dit was het eerste meerdaagse openluchtfestival van Europa in het Kralingse Bos. Ik sprak met fotografen die hier aanwezig waren en de fotografen deelden anekdotes. Op deze manier krijg je details te horen die je niet op de foto ziet en die veel mensen niet kennen. De verhalen geven een extra laag aan het beeld en dat is precies wat wij willen bereiken met de fotoverhalen in de fotowinkel.”
Van Amsterdam in de jaren 60 tot een mooie foto vanuit de lucht
“In de fotowinkel vinden klanten een divers aanbod aan beelden. De beelden zijn opgesplitst in vijf thema’s: sport, land, stad, koninklijk huis en illustratief/kunst. Van een mooie dronefoto van een weiland tot een historisch beeld van Amsterdam in de jaren 60. We verkopen zowel zwart-wit foto’s als kleurenfoto’s. Op deze manier spreken we een grote groep mensen aan. En het zijn altijd beelden waar je naar wil blijven kijken.”
Bekijk hieronder een selectie beelden die te koop zijn in de ANP fotowinkel.
Samen de krachten bundelen
“Als bedrijf is het mogelijk om samen te werken met de ANP fotowinkel. Dat kan bijvoorbeeld door een selectie foto’s samen te stellen uit de ANP-collecties, beeld dat echt bij een campagne of merk past. Die foto’s zijn dan door middel van een exclusieve actie te koop in de fotowinkel en via de kanalen van de partner. Ook is het mogelijk om kunstfoto’s uit de fotowinkel te bestellen en weg te geven als origineel klantgeschenk. Op deze manieren bundelen we de krachten: unieke beelden met verhalen die passen bij jouw bedrijf.”
De collectie blijven we aanvullen
“Mijn werk als projectmanager voor de fotowinkel is divers. Ik werk samen met de websitebouwers zodat de webshop werkt zoals wij het voor ogen hebben, verder selecteer ik foto’s uit de ANP-collectie die geschikt zijn voor de ANP fotowinkel, denk ik na over content - van fotoverhalen tot social posts en nieuwsbrieven - en benader ik bedrijven over het aangaan van samenwerkingen.
Samen met het marketingteam bedenken we originele manieren om de fotowinkel op de kaart te zetten. Ook mijn collega’s van de fotoredactie zijn belangrijk. Zij dragen bij aan het selecteren en het zoeken naar geschikte beelden voor in de fotowinkel. We houden altijd onze ogen open voor mooie beelden, waardoor de fotocollectie in de fotowinkel continu aangevuld wordt. ”
''Met de fotoverhalen geven we een extra laag aan het beeld."
''Met de fotoverhalen geven we een extra laag aan het beeld."
— Loredana Vulcano, projectmanager
Liefde voor beeld en marketing komen samen
“Voor ik aan de slag ging als projectmanager bij het ANP, werkte ik als beeldredacteur bij verschillende (mode)bladen. Daardoor had ik al affiniteit met beeld; ik word blij van mooie beelden. Mijn kennis van marketing vanuit de master communicatiewetenschappen sluit hier nauw op aan en voelde als een goede match. Dit is precies wat ik leuk vind om te doen.”
Modefoto’s aan de muur
“Zelf heb ik natuurlijk ook beelden uit de fotowinkel die ik persoonlijk erg mooi vind. Bovenaan mijn lijstje staan een viertal modefoto’s uit de jaren 60. Tijdens mijn werk als beeldredacteur kwam ik veel in aanraking met hedendaagse modefoto’s. Zelden kwamen er modefoto’s van vroeger langs, juist daarom vind ik deze historische beelden zo mooi. Het is bijzonder om te zien hoe de fotoshoots toen werden gedaan. Van het doek en de houding van poseren tot de manier van belichting tijdens het fotograferen. Zo anders dan nu, maar toch zijn er nog genoeg raakvlakken met de huidige modefotografie. Deze beelden zie ik zeker in mijn huis hangen.”