De ANP Media-analyses zijn professioneel vormgegeven volgens de ANP huisstijl of in de huisstijl van je organisatie, overzichtelijk en direct bruikbaar voor management-, communicatie- en marketingteams.
ANP heeft drie standaard analyseformats ontwikkeld, die inzicht geven in de ontwikkeling van het imago van een merk, evenement of organisatie over een vooraf bepaalde onderzoeksperiode.
De onderzoeksperiode kan naar behoefte variëren van maand, kwartaal, halfjaar of jaarlijks. Eenmalig ten behoeve van een campagne of om jaarlijks terugkerende campagnes te duiden.
In overleg met analisten die voor het ANP werken wordt bepaald wat het beste aansluit bij de vraag. Maatwerk is altijd mogelijk. De analisten volgen daarbij de kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethodes.
Starter
De onderzoekscomponenten van de Starter-analyse bestaat uit een samenvatting, een woordenwolk, de verdeling per media en een beschrijving van de meest impactvolle bronnen.
Business
De Business-analyse biedt naast de starters componenten ook een onderdeel met wat de analist is opgevallen en een tijdgrafiek met hoogtepunten van de campagnes.
Enterprise
In de Entreprise-analyse worden naast de starters- en business- onderdelen ook een sentimentanalyse en een thematische analyse aangeboden.
Mogelijkheden op een rij
Features | Starter | Business | Enterprise |
Samenvatting | ✓ | ✓ | ✓ |
Wat valt op | • | ✓ | ✓ |
Woordwolk | ✓ | ✓ | ✓ |
Mediakanaal verdeling | ✓ | ✓ | ✓ |
Top bronnen | ✓ | ✓ | ✓ |
Tijdgrafiek en pieken verklaring | • | ✓ | ✓ |
Top onderwerpen | • | ✓ | ✓ |
Sentimentanalyse | • | • | ✓ |
Strategische thema's | • | • | ✓ |
PR-waarde | ✓ | ✓ | ✓ |
PR-inzichten | • | • | ✓ |
Toelichting tabel
Samenvatting
• Uitgebreide samenvatting waar alle onderdelen van de analyse worden benoemd.
• Gemakkelijk te delen met management, directie of raad van bestuur zonder het hele rapport te moeten lezen.
• Totalen van volume (aantallen berichten), potentieel bereikt publiek, ANP-mediawaarde en indien van toepassing sentiment.
• Indien PR-waarde of PR-inzicht is ingekocht: samenvatting van opbrengst en inzichten.
Wat valt op
In het onderdeel wat valt op gaat de analist dieper in op de meest in het oog springende zaken uit de diverse onderzoekscomponenten.
Woordwolk
Visualisatie met de meest besproken onderwerpen rondom een merk, thema of bedrijf.
Mediakanaalverdeling
Taartdiagram-visualisatie van de berichtgeving per mediakanaal: print, RTV, online of social. Print en RTV moeten daarbij worden ingekocht. ANP heeft toegang tot een van de meest uitgebreide portfolio's aan betaalde bronnen.
Bronverdeling
Overzicht van de top 5-10 bronnen per mediakanaal die het meest over een merk, organisatie of campagne publiceren.
Toponderwerpen
Overzicht en duiding van de toponderwerpen. Hier wordt een korte toelichting van het onderwerp, de link met het rapport-onderwerp (merk, product of thema) en opvallendheden beschreven.
Tijdgrafiek en piekenverklaring
Geeft voor alle formats een overzicht van het volumeverloop in tijd met de belangrijkste pieken en highlights. Vanaf business niveau ook in combinatie met sentimentdata. Op enterprise niveau is ook potentieel bereik toegevoegd. In één oogopslag wordt dan duidelijk of de piek gedreven wordt door een hoog volume, een uitschietend positief of negatief sentiment of een hoog aantal potentiële impressies.
Let op: in de business variant is "sentiment" alleen opgenomen als data, zonder analyse of duiding.
Sentimentanalyse
Vanaf enterpriseniveau. Geeft inzicht, context en duiding in de teneur van een onderwerp of top onderwerpen van een merk, product of evenement. Dit kan gebruikt worden ter ondersteuning en bijstelling van de communicatiestrategie.
Bij afname van sentiment is er de keuze tussen automatisch sentiment en handmatig sentiment. Handmatig sentiment kan ingekocht tegen meerprijs. De meerprijs is afhankelijk van de hoeveelheid data en dient per klant en rapport bepaald te worden.
(Strategische) thema’s
- Kwantitatief en kwalitatief overzicht van 3-5 van tevoren bepaalde thema's, al dan niet gecombineerd met een bedrijf of merk.
- Inzicht in welke onderwerpen binnen het thema door wie en met welk sentiment worden besproken
- Kwantitatief overzicht omvat volume, sentimentdata, potentieel bereik en PR- of mediawaarde
PR-waarde
Optioneel berekenen we op verzoek de PR-waarde. Deze houdt onder meer rekening met mediawaarde, sentiment (positief, neutraal of negatief) en een multiplier die wordt toegepast op basis van de impact van berichtgeving.
PR-inzichten
Ontvang strategische duiding, context en interpretatie ten behoeve van actiegerichte verbeteringen of aanpassingen in PR-campagnes.
Content inkoop
ANP-content en ANP-webcontent zijn bij alle analyses standaard inbegrepen. Voor premium printmedia en RTV-data moet extra worden ingekocht tenzij je al een ANP360+ account hebt. In dat geval kan de contractuele content worden hergebruikt voor analysedoeleinden. Bij PR-waarde berekeningen en PR-inzichten wordt extra content ingekocht voor zeer uitgebreide web- en socialmediacontent.
Welke media-analyse past het beste bij je wensen?
Bedankt, het formulier is succesvol verzonden