Den Haag, 11 september 2024 - Martha Riemsma is de nieuwe algemeen directeur van het Algemeen Nederlands Persbureau. Zij volgt half oktober Martijn Bennis op die in april zijn vertrek aankondigde.
Riemsma is voormalig hoofdredacteur van De Twentsche Courant Tubantia. Ze maakte daarvoor carrière binnen de zakelijke tak van Koninklijke Wegener - het huidige mediaconcern DPG en was de afgelopen jaren voor diverse opdrachtgevers business developer en mediastrateeg.
Riemsma: “In de functie van algemeen directeur van het ANP komt alles wat ik tot nu toe heb gedaan bij elkaar. Het ANP is een belangrijke speler in het medialandschap en staat net als veel andere spelers in ons vak voor interessante uitdagingen. Ik zie ernaar uit om het bedrijf verder te gaan versterken.”
Chris Oomen, eigenaar van het ANP, is lovend over de nieuwe directeur. “Martha Riemsma heeft de gewenste combinatie van journalistieke ervaring en strategisch inzicht. Het ANP heeft een directeur nodig die commerciële impulsen kan geven en tegelijk een scherp gevoel heeft voor de journalistieke functie van het persbureau. Riemsma past perfect in dat profiel."
Jacques Kuyf, voorzitter van de Raad van Commissarissen, heeft Riemsma leren kennen als iemand met de professionele en persoonlijke eigenschappen om het leiderschap van het ANP betekenisvol te kunnen vervullen. “Zij is zeer gemotiveerd om het ANP naar een volgende fase te brengen.”
Hoofdredacteur Freek Staps is verheugd over de komst van Riemsma. ”Het ANP is een onmisbare en betrouwbare speler in het Nederlandse medialandschap. Martha Riemsma begrijpt als geen ander deze uniciteit van het persbureau en ziet kansen om dit uit te bouwen.”
Vertrekkend directeur Bennis, die deze functie exact 7,5 jaar bekleedde en het ANP professionaliseerde en ondernemender maakte: “Bij Martha en het overige management is het bedrijf in uitstekende handen. Ik geef het stokje in alle vertrouwen door.”
De Ondernemingsraad heeft ingestemd met de benoeming. Voorzitter Jasper Juinen: “Martha Riemsma heeft zowel redactionele als zakelijke ervaring in de mediawereld. Ze heeft een groot netwerk, veel kennis over de media en begrijpt de waarde van de journalistiek.”