Tip

Veelgemaakte fouten bij persberichten

Veelgemaakte fouten bij persberichten
Door Nana van Dijk · 16 Jan 2023

Wie werkt in de journalistiek weet dat de berichtgeving in de media helaas niet altijd foutloos is. Het is echter van groot belang om journalistieke blunders te voorkomen.

Iedere dag lezen miljoenen mensen op persberichten gebaseerde nieuwsartikelen. Nieuwsberichten moeten vertrouwen wekken, het gaat om actualiteiten in de wereld.

Het is daarom de bedoeling dat persberichten altijd accuraat zijn, maar ook neutraal van toon. Gebruik voor het publiceren van de definitieve versie van je persbericht daarom altijd spellingscontrole en dubbelcheck nog eens wat je hebt geschreven. Let er hierbij goed op dat alle feiten die je vermeldt in je persbericht, echt waar zijn.

Dat geldt vooral wanneer je schrijft over een echte gebeurtenis. In dit artikel lees je de grootste en meest voorkomende fouten die bij persberichten worden gemaakt en hoe je deze het beste kunt voorkomen.

1. Verkeerd gespelde namen

Het correct spellen van namen en bedrijven in persberichten is van groot belang, omdat het publiceren van verkeerd gespelde namen onprofessioneel overkomt. Hierdoor kunnen de lezers het vertrouwen verliezen in het persbericht en zelfs het vertrouwen kwijtraken in het platform waar het bericht is geplaatst.

Let er op dat je altijd de namen van personen of bedrijven goed speldt. Weet je niet zeker hoe je de naam moet spellen? Zoek het dan op in bijvoorbeeld andere nieuwspublicaties of kijk op platformen zoals LinkedIn.

2. Verkeerd of ongepast gebruik van afbeeldingen

Persberichten die online verschijnen krijgen vaak een afbeelding aan zich gekoppeld. Deze staat naast de link van het persbericht en wordt soms door platforms automatisch uitgekozen.

Zorg er daarom voor dat je zelf altijd de kenmerken van afbeeldingen handmatig instelt. Het systeem kan namelijk grove fouten maken als het een afbeelding automatisch bij het bericht upload. Wat ervoor kan zorgen dat lezers het artikel als een grap opvatten, slechte smaak of zelfs als een belediging.

3. Partijdigheid in het kiezen van een afbeelding

Een afbeelding laat mensen goed of slecht voor de dag komen, waardoor de perceptie van de lezers van het persbericht positief of negatief wordt beïnvloed.

Dit kan per ongeluk gebeuren, maar gebeurt helaas ook vaak doelbewust. Zorg er echter voor dat de afbeelding – bijvoorbeeld van een politicus – deze persoon niet nadrukkelijk autoritair of juist zwak doet overkomen.

4. Onduidelijke voornaamwoorden gebruiken

Gebruik in een persbericht nooit te veel voornaamwoorden. Het moet altijd duidelijk zijn voor de lezer naar wie het persbericht verwijst.

Dat betekent dus dat veel gebruik van ‘hij is’ of ‘zij is’ te vaag wordt voor de lezer. Verwijs altijd direct naar de desbetreffende persoon in het bericht, zodat er geen twijfel bestaat over wie het gaat.

5. Kopiëren van andere berichtgeving

Helaas worden maar al te vaak de persberichten van anderen herschreven of zelfs gekopieerd. Het is een luie manier om een persbericht in het nieuws te krijgen en soms is er zelfs sprake van plagiaat.

Doe daarom goed onderzoek naar het hele verhaal vanuit verschillende invalshoeken en schrijf je eigen, originele persbericht.

6. Verkeerd geplaatste uitdrukkingen gebruiken

Hoewel veel mensen het leuk vinden om uitdrukkingen te gebruiken in hun dagelijkse gesprekken met anderen, is het nieuws meestal geen plek voor gezegdes.

Je loopt daarbij een groot risico dat de uitdrukkingen die je publiceert verkeerd worden opgevat door de lezer. Een uitdrukking heeft verschillende manieren van interpretatie. Dit kan tot misverstanden leiden en een gevoel van belediging of vijandigheid bij de lezer.

7. Overmatig of gebrekkig gebruik van details

Een persbericht dat te veel details bevat, kan verwarrend zijn voor de lezer. Ze krijgen dan een overvloed aan informatie waardoor ze de draad van het verhaal en de feiten niet meer goed tot zich kunnen nemen.

Je persbericht moet precies gaan over de kop van het bericht, geen enkele keer mag je hiervan afwijken. Daarbij kan een gebrek aan details ook averechts werken, omdat je verhaal dan te vaag blijft en de lezer met veel vragen blijft zitten.

8. Onnauwkeurige citaten

Als je quotes gebruikt in je persbericht, let er dan op dat je deze exact formuleert zoals de betreffende persoon het zei. Schrijf ook nooit een gedeeltelijke quote op, want dit kan de perceptie van de lezer beïnvloeden.

Het onvolledig of gewijzigd publiceren van een quote van bijvoorbeeld een politicus, kan verregaande gevolgen hebben voor deze persoon. Lezers kunnen een verdraaid beeld krijgen van de betreffende persoon, wat niet alleen negatieve, maar zelfs gevaarlijke gevolgen kan hebben.

Het wordt dan ook altijd verwacht van schrijvers, journalisten en bloggers dat ze quotes heel exact citeren in hun publicaties.

Zorg er dus altijd voor dat je kan aantonen wat iemand precies heeft gezegd.

9. Misleidende en sensationele koppen gebruiken

Natuurlijk wil je dat de kop van je persbericht de aandacht krijgt. Het moet een pakkende titel zijn waardoor mensen je publicatie willen lezen.

Maak echter geen kop die bedoeld is om sensatie te creëren en eigenlijk weinig te maken heeft met de inhoud van je persbericht. Of een kop die de context van het bericht verandert.

Je mag dus best een slimme kop maken die de aandacht trekt, maar let er goed op dat deze altijd correct is en relevant. Lieg niet en wijk niet af van de kern van het verhaal. Het moet precies gaan over het artikel dat je geschreven hebt, niets meer en niets minder.

Website content

Deze veelgemaakte fouten gelden ook voor de online content op je website. Denk aan de spelling van namen, beeldgebruik, gebruik van voornaamwoorden, plagiaat, schrijfwijze en misleidende koppen. Stuk voor stuk elementen waar het nog regelmatig fout gaat, maar die je gemakkelijk kunt vermijden. Benieuwd op welke van deze vlakken jouw 

Meer weten?

Wil je persoonlijk advies over de mogelijkheden voor het versturen van persberichten, een demo ontvangen of direct een abonnement afsluiten? Of laat je website scannen door ons team van experts, om te achterhalen op welke van deze  vlakken jouw website verbetering kan gebruiken. Neem contact op met ANP Business. Bel 070 41 41 300 of mail naar business@anp.nl.

Nana van Dijk
Nana van Dijk
nana.van.dijk@anp.nl

Contact

Neem contact op

Een aanvraag doen, meer weten of gewoon een snelle vraag? We beantwoorden je vragen elke werkdag van 09:00 tot 17:00 uur.

Bel me terug

Laat je nummer achter en we bellen
je zo snel mogelijk terug.

Bedankt! Je wordt zo snel mogelijk terug gebeld.

Je gaat akkoord met de voorwaarden