Hoe staat het ervoor met jouw beeldstrategie? Nog te vaak staat de beeldstrategie bij bedrijven onderaan de prioriteitenlijst. Terwijl die, durven wij te stellen, een van de belangrijkste pilaren van een succesvol bedrijfs-DNA is. Een sterke beeldstrategie heeft namelijk een positief effect op onder andere je reputatie en je sales.
In dit stuk leggen we uit waarom een goede beeldstrategie zo belangrijk is, hoe je er een opzet en wat het verschil is tussen beeldstrategie, beeldbeleid en beeldtaal.
Beeldstrategie, beeldbeleid en beeldtaal
Bovenstaande termen worden, logischerwijs, nog wel eens door elkaar gehaald. Toch hebben ze allemaal een heel andere betekenis en functie. Voordat we dieper ingaan op het optuigen van een beeldstrategie, zetten we de termen voor je op een rij zodat je ze nooit meer door elkaar haalt.
Stap 1: beeldbeleid
Beeldbeleid is de algehele omschrijving van datgene wat je als bedrijf of organisatie wil bereiken met de beelden die je gaat gebruiken. Het is altijd het startpunt voor werken met beeld. Zie het als een soort grondwet waar jouw beeldstrategie en beeldtaal uiteindelijk uit voortvloeien en op berusten. Het is dus belangrijk om, voordat je met beelden in de weer gaat, deze ‘grondwet’ eerst glashelder op papier te krijgen.
Verzamel een team dat het beeldbeleid gaat vormgeven. Zoek een aantal communicatiemedewerkers of werknemers met affiniteit voor beeld, en laat hen door middel van brainstorms en enquêtes de kern van het beeldbeleid opstellen. Deze groep werknemers kan tevens worden ingezet als bewakers van het beeldbeleid. Waarom dat belangrijk is, kom ik later in dit stuk op terug.
Goede vragen om tijdens zo’n brainstorm te stellen zijn onder andere:
- wat zijn de kernwaarden van onze organisatie?
- wat is ons DNA?
- wat willen we uitstralen?
- wat willen we bereiken met beeld?
Stel dat hieruit blijkt dat het gaat om een jonge, innovatieve organisatie met een hart voor duurzaamheid, dan wil je dat deze elementen terug te zien zijn in alle fotografie. Zorg ook dat de fotografie in lijn ligt met je huisstijl. En let op: bij beeld denken we vaak aan fotografie, maar vergeet illustraties en pictogrammen niet.
Bij deze stap denk je dus nog niet na over ‘hoe’ je dat allemaal gaat bereiken, je focust vooral op de ‘wat’-vraag.
"Het is geen overbodige luxe om een ‘beeldbaas’ in het leven te roepen"
"Het is geen overbodige luxe om een ‘beeldbaas’ in het leven te roepen"
Stap 2: beeldstrategie
Je weet nu wat je wil uitstralen en dat heb je vastgelegd in je beeldbeleid. In de vorige stap heb je je gefocust op de achtergrond, het verhaal en de uitstraling van je organisatie. Stap twee, de beeldstrategie, vraagt een iets pragmatischere aanpak.
In deze stap focus je je juist op de ‘hoe’-vraag. Hoe zorg je ervoor dat jouw beeldbeleid ook daadwerkelijk terug te zien is in al die beelden die je gaat gebruiken? Hoe ziet dat eruit; een jonge en dynamische organisatie met een hart voor duurzaamheid?
Het lijkt een schot voor open doel om deze vraag te beantwoorden met; ‘frisse beelden waarop jonge mensen te zien zijn’, maar daarmee ben je er nog niet. Bij deze stap is het van belang dat je jouw strategie zo helder mogelijk kunt formuleren.
Beantwoord daarom vragen als:
- veel kleur of weinig kleur?
- minimalistisch of juist eclectisch?
- van dichtbij of veraf?
- horizontaal of verticaal?
Bepaal in welke uitingen, wat voor beelden moeten komen en waar die beelden aan moeten voldoen. Zowel wat betreft inhoud, als stijl en vorm. Formuleer zo concreet mogelijk waar de beelden aan moeten voldoen zonder eindeloos in detail te treden. Jouw beeldstrategie stel je idealiter op als een overzichtelijk en compact document dat door de hele organisatie gebruikt kan worden. Zeker binnen organisaties met veel medewerkers en grote teams, is het van belang dat iedereen weet wat de beeldstrategie van het bedrijf is. Het is daarom geen overbodige luxe om een zogenoemde ‘beeldbaas’ in het leven te roepen, die toezicht houdt op het beeldgebruik binnen de organisatie.
Stap 3: beeldtaal
Een beeldtaal wordt gecreëerd met de beelden die je uiteindelijk, aan de hand van je beeldbeleid en beeldstrategie, besluit te gebruiken. Je kunt het letterlijk zien als een taal. Je communiceert namelijk de kernwaarden van je bedrijf door middel van de beelden die je kiest.
Het is nuttig om een ‘woordenboek’ te maken met beeld waarin je jouw beeldtaal op papier zet. Je kunt hierbinnen weer groeperen. Per uiting, per kernwaarde, per onderwerp. Zo bouw je een 'lexicon' op, maar dan met beeld.
"Een goede beeldstrategie is meer dan wat mooie plaatjes bij elkaar zoeken"
"Een goede beeldstrategie is meer dan wat mooie plaatjes bij elkaar zoeken"
Tips voor je beeldstrategie
Een goede beeldstrategie is meer dan wat mooie plaatjes bij elkaar zoeken. Het vraagt de nodige inspanning en expertise. De volgende tips gaan jou helpen om je beeldstrategie zo goed mogelijk tot stand te laten komen.
- Maak beeld belangrijk en zorg ervoor dat het de aandacht krijgt die het verdient, in al je processen.
Begin eens te denken vanuit beeld. Het liefste integreer je jouw beeldstrategie vanaf het begin, zodat het gelijk aansluit op je huisstijl en communicatiestrategie. Bestaat jouw beeldstrategie al een tijdje of is hij net af? Geen paniek, maak er met terugwerkende kracht alsnog ruimte voor. - Blijf tijd investeren in je beeldstrategie, ook als die eenmaal op papier staat.
Te weinig tijd investeren in je beeldstrategie kan er op lange termijn voor zorgen dat je grip verliest op het grotere geheel waardoor de beelden rommelig ogen of niet op elkaar aansluiten. Websitebezoekers of andere stakeholders kunnen daardoor een verkeerd beeld van je organisatie krijgen en jij loopt op deze manier misschien wel klanten mis. Een bijkomend voordeel van een goed uitgevoerde beeldstrategie, is dat het je vindbaarheid in Google vergroot. - Benoem een beeldbaas.
Het is nuttig om één persoon of een groepje werknemers verantwoordelijk te maken voor het bewaken van de beeldstrategie. Deze beeldbaas houdt toezicht en zorgt ervoor dat er op tijd bijgestuurd wordt wanneer dat nodig is. Deze persoon of groep neemt regelmatig de beeldstrategie en gebruikte beelden onder de loep om te kijken of deze nog up-to-date zijn. Zorg ervoor dat eventuele veranderingen of aanpassingen ook kenbaar gemaakt worden bij de rest van de organisatie. - Zorg dat je mensen verzamelt die gevoel hebben voor beeld en beeldtaal.
Heb je hulp nodig bij het selecteren van het juiste beeld of optuigen van je beeldstrategie? Schakel dan foto-experts in. De experts van ANP Foto zijn dagelijks bezig met het zoeken van beelden voor websites en publicaties voor uiteenlopende organisaties. Het voordeel daarvan is dat deze experts op dagelijkse basis veel verschillende soorten klanten spreken. Of het nu een schoolboekenuitgever, financieel adviesbureau of de Rijksoverheid is, we weten de juiste vragen te stellen.
Hulp nodig bij het opzetten van je beeldstrategie? Neem contact op en een van onze fotospecialisten komt zo snel mogelijk bij je terug,
Bedankt, het formulier is succesvol verzonden