De fotoredactie en de afdeling beeldproducties van het ANP zien dagelijks duizenden beelden voorbijkomen. Ze zijn dus goed op de hoogte van wat een goede foto maakt of breekt. Daarnaast weten ze wat klanten willen zien en wat ze van ons verwachten. Samen met de fotograaf zorgen we ervoor dat ze het beste uit zichzelf halen en daardoor in de praktijk nog betere foto's maken. In dit artikel geven we een aantal tips voor het maken van een goede foto.
1. Wees streng in je selectie
Een goede nieuwsfoto kan op zichzelf een hele brede gebeurtenis samenvatten. Dit zijn de iconische beelden die we ons altijd blijven herinneren. Niet elk onderwerp leent zich voor een iconische foto, maar zorg dat je bij elk onderwerp kritisch blijft op je selectie. Belangrijk om te weten is wanneer je genoeg beeld hebt - een set beelden kan zijn kracht verliezen als er teveel beelden zijn om te bekijken. Zorg ervoor dat er genoeg keuzemogelijkheden zijn voor een mogelijke opdrachtgever, maar wees kritisch en forceer jezelf om na te denken welke beelden je wel en niet meeneemt in de uiteindelijke selectie om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen.
Dit geldt ook voor beeldbankfotografie: als je een exterieur van een winkelketen fotografeert volstaan een paar beelden. Soms is er geen variatie mogelijk: probeer die dan niet te forceren. Bepaal welke standpunten je zelf het beste vindt: onze klanten waarderen een compacte maar bruikbare set waarin ze zo min mogelijk geconfronteerd worden met variaties op hetzelfde beeld. Less = more!
We verwachten van onze fotografen dat ze stilstaan bij de hoeveelheid beeld die ze uploaden in de beeldbank. De hoeveelheid nieuwe beelden die dagelijks wordt gegenereerd is nog nooit zo groot geweest, het is dus belangrijk dat fotografen stilstaan bij hun aandeel in deze massa. Bestaand aanbod ‘overspoelen’ met soortgelijk nieuw beeld is in onze ogen dus niet de oplossing, juist nu onze klanten behoefte hebben aan het vinden van het ene juiste beeld in de grote massa. Dit is dus iets wat onze fotoredacteuren goed in de gaten houden.
2. Kleurbalans en verzadiging
Een goede foto hoeft in de praktijk maar weinig kleurcorrectie te ondergaan. Zowel de redactie als onze klanten verkiezen eerder een wat neutralere foto boven een zwaar bewerkte foto. Probeer dus een neutrale beeldbewerking door te voeren waarbij de kleuren goed tot hun recht komen en ga niet te ver als het gaat om verzadiging. De foto hieronder heeft een goede kleurbalans: er zijn veel verschillende kleuren aanwezig maar ze zijn niet overmatig versterkt.
3. Schaduwen en donkere partijen
Veel van onze klanten gebruiken beeld in drukwerk: denk aan dagbladen, magazines, flyers of (school)boeken. Als fotograaf let je op de schaduwen en de verhouding ten opzichte van de hooglichten: bedenk hierbij dat veel informatie in de schaduwen verloren gaat als een beeld wordt afgedrukt in een fysiek medium. 80% zwart wordt al snel 100% zwart. Als je het idee hebt dat een beeld in de beeldbank te donker overkomt is dat bij de kijker ook vaak het geval. Bij twijfel: maak de schaduwen lichter, zonder dat dit onnatuurlijk oogt.
4. Beeldmanipulatie, HDR
Als persbureau hechten we waarde aan het weergeven van de feiten. HDR-fotografie (High Dynamic Range) is dan ook niet toegestaan in onze beeldbank. Dit valt onder beeldmanipulatie: meerdere beelden met verschillende belichtingen worden gecombineerd tot één beeld. Een bijkomend nadeel is dat het eindresultaat onnatuurlijk oogt en dat de verzadiging van deze beelden te hoog ligt - daarmee wordt een beeld in commercieel opzicht zeer beperkt bruikbaar. Het kan voorkomen dat de fotograaf ervoor kiest om een element om cosmetische redenen te verwijderen (denk bijvoorbeeld aan het wegwerken van een logo) of dat er een panorama wordt samengesteld uit meerdere beelden. In die gevallen mag dat alleen als de fotograaf dit duidelijk vermeldt in de beschrijving van het beeld.
5. Luchten doordrukken: wel of niet?
In situaties met veel licht vinden we het prima als de fotograaf meer detail wil aan te brengen in de lucht. Wolken zijn beter zichtbaar en het kan balans terugbrengen in een beeld. Let ook hier op dat de luchten niet teveel aanwezig zijn: het kan twijfel oproepen bij de kijker of een beeld wel een juiste weergave van de werkelijkheid is.